"Aleksandar Đorđević: Uvek ispočetka": Svetlana Bojković i Zlata Numanagić o velikom reditelju

25.05.2021

15:55 >> 19:30

0

Na 100 datiranih i potpisanih fotografija iz predstava, sa snimanja, festivala i druženja koje prate perod od 1945. do 2005. godine, predstavljen je Đorđevi?

"Aleksandar Đorđević: Uvek ispočetka": Svetlana Bojković i Zlata Numanagić o velikom reditelju
Copyright 24sedam/ Goran Sivački

Autobiografija i monografija “Aleksandar Đorđević: Uvek ispočetka” kroz sećanja reditelja kultnih ostvarenja – “Otpisani”, “Vruć vetar”, “Balkan ekspres 2”, “Bolji život” koja predstavlja istoriju, ne samo televizije već i države, društva i kulture, predstavljena je danas u RTS klubu.

Sa čitaocima, u više od 15 sati razgovora koje je zabeležila i priredila teatrolog Dragana Bošković, reditelj Aleksandar Đorđević (1924 – 2005) iz ličnog ugla deli istorijske momente i zakulisne radnje pozorišta od 1950-ih, Televizije Beograd od 1960-ih godina i srpske i jugoslovenske kulturne scene.

Knjiga je podeljena na sedam poglavlja koja hronološki prate Đorđevićev rad:

1. Uvod; 2. Pozorište; 3. Televizija; 4. Raditi sa Acom; 5. Film; 6. Reč kritike i 7. Režije Aleksandra Đorđevia.

24sedam/ Goran Sivački

Leksikonski je predstavljen popis svih pozorišnih, televizijskih i filmskih režija sa podelom na pozorišta u kojima su pretstave izvedene, televizijske drame, serije, program za decu i mlade, datumom premijere/premijernog emitovanja, ulogama i saradnicima u radu.

Na 100 datiranih i potpisanih fotografija iz predstava, sa snimanja, festivala i druženja koje prate perod od 1945. do 2005. godine, predstavljen je Đorđevićev opus, a čitaocu omogućava da “zaviri” na snimanja i vidi šta se dešavalo tokom rada na seriji “Otpisani”, u pauzi serije “Povratak otpisanih”, na teniskom turniru tokom Filmskog festivala u Puli, zašto je Ljubiši Samardžiću u svakoj epizodi serije “Vruć vetar” šešir bio nakrivljen na istu stranu…

24sedam/ Goran Sivački

O radu sa Aleksandrom Đorđevićem pisalo je u knjizi više od 30 glumaca, reditelja i kritičara, među kojima su: Ljubiša Samardžić, Vojislav Brajović, Gordan Mihić, Ljubomir Ubavkić Pendula, Marko Nikolić, Zlata Numanagić, Svetlana Bojković, Boris Miljković, Branislava Džunov, Božidar Zečević, Goran Marković, Siniša Pavić…

Na današnjoj promociji Svetlana Bojković evocirala je uspomene na svoju prvu dramu “Jednog dana moj Jamele” koju, kako ističe, duguje Aleksandru Đorđeviću.

– Sve i da nismo radili kasnije toliko, a mnogo je toga bilo, za mene je Aleksandar bio nezaboravan. Moja prva pojava na televiziji u toj drami bila je kada sam još bila student i iako nisam imala tekst, to je bilo prvi put da sam uslikana na televiziji i to nekoliko krupnih kadrova – sećala se Bojkovićeva i dodala:

24sedam/ Goran Sivački

– Bio je izuzetan reditelj i od mnogih sam kasnije čula da su pekli zanat i znanje o režiji sticali baš uz njega i ugledajući se na njega. Temeljno se posvećivao glumcima i radu. Uvažavali smo njegove primedbe i rad je bio lep i prijatan.  Bio je i veoma duhovit čovek koji je sve osvežavao svojim humorom.

Prema glumičinim rečima, Đorđević je bio strog i nije dopuštao površnost.

– Cenio je ozbiljnost i privrženost poslu. Mladi glumci danas bi isto kao i mi morali da sve to izdrže i cenili bi, jer po meni je ta strogoća i autoritet normalan i poželjan. Danas se nažalost ne traži mnogo od našeg glumačkog zanata, a trebalo bi – kaže Bojkovićeva.

Glumica Zlata Numanagić se ovom prilikom takođe podsetila svojih početaka uz velikog reditelja, a kasnije i radu na seriji “Srećni ljudi” i na “Otpisanima”…

24sedam/ Goran Sivački

– Đorđević je znao kako do glumca. Kada vidi da smo negde zapeli, on nas odvede sa strane i kaže onu jednu reč, ono zrnce koje je samo on znao, nešto ključno što bi nam odmah pomoglo i usmerilo nas. Znao je to i prema svakom je imao metod. Postala sam razmažena glumica koja se oslanja na reditelja, ali nisu svi mogli to da iznesu kao on – kaže glumica i dodaje:

– Imao je specijalan dar da prepozna talentovane glumce, da prepozna u njima suštinu i bazu i da ih izabere. Nosio je dragoceno iskustvo iz pozorišta, gde je radio intenzivno sa glumcima i to je preneo na rad na televiziji.

Numanagićeva se složila sa Svetlanom Bojković da je bio veliki autoritet, ali da se nikada nije predstavljao kao babaroga, već je na kulturan i humoristički način voleo da skrene pažnju.

24sedam/ Goran Sivački

– Đorđević je bio veličanstvena ličnost koja je uticala na moj ceo život – zaključila je glumica.

Prisutni na promociji su imali prilike da se prisete kultnih scena iz filmova i drama poput “Balkan ekspres 2”, “Srećni ljudi”, “Otpisani” i mnogih drugih.

Dramaturg Dimitrije Vojnov istakao je, između ostalog, da je autentična karijera Aleksandra Đorđevića bila posebna i u svetskim okvirima, da je svojim likovima umeo da dopre do publike koja se lako indentifikovala, a jasnom pričom i vrhunskim rediteljskim umećem uspevao je da napravi žive filmove aktuelne i danas.

24sedam/ Goran Sivački

Pozorišni reditelj Marko Misirača osvrnuo se na karijeru Ðorđevića u teatru, gde je ostavio traga u Šabačkom i Niškom pozorištu.

Misirača je analizirao specifičan rad slavnog režisera sa glumcima, što bi trebalo da bude esencija svakog posla, “a on je u tome bio majstor, apsolutno najbolji.”

Po njemu, danas filmski i TV reditelji najmanje se bave glumcima, i u trenutnoj eri hiper produkcija serija gde se sve snima veoma brzo, taj nedostatak se primećuje.

– U njegovim tv dramama vidi se kako na malom prostoru i gotovo u felinijevskom ključu pravi majstorski posao – podvukao je Misirača.

24sedam/ Goran Sivački

Dramaturg i teatrolog Dragana Bošković imala je veoma detaljno istraživanje za knjigu, od obimnog materijala – više od 15 sati razgovora, a kako je istakla ovom prilikom, nada se da je ova knjiga samo skromni početak dubljeg i studioznijeg rada na bogatoj karijeri i tragu koji je ostavio jedan od najvećih reditelja.

24sedam/ Goran Sivački

– Bio je jedinstena pojava u svakom smislu. Mnogo je znao, mnogo učio, zapažao, gledao, pratio, a najvažnije je da je svoj dar i znanje želeo da podeli sa nama. Čast je bila što sam imala prilike da započnem priču o tom fascinantnom životu. Pored stvaralaštva Aleksandra Đorđevića ovde su priče iz njegovog ličnog života, prelazak Solunskog fronta, porodične priče… Sve u svemu njegov život je poseban film. Ovu knjigu ostavljam istoriji, da kad nas ne bude bilo, da se ona uzme u ruke i podseti na velikog reditelja, dragocen rad i značajnu televiziju – kazala je autorka knjige.

Pročitajte još

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike