Dramatična porodična saga sa vrhunskim glumicama u glavnim ulogama: "Kamen" premijerno u BDP (FOTO)

12.12.2021 | 08:30

Osim Mirjane Karanović i Ive Ilinčić i ostali glumci na sceni su bili u podjednakoj ravni, jer i sam komad nema glavni lik, svi su oni jedna grupa, kao dramaturgija kolektivnog junaka

Copyright Predstava "Kamen", BDP ATA Images/Antonio Ahel

Premijera predstave "Kamen" prema drami Marijusa fon Majenburga, u režiji Patrika Lazića, izvedena je sinoć na Velikoj sceni "Olivera i Rade Marković" Beogradskog dramskog pozorišta.

Najnoviji projekat BDP-a je rezultat koprodukcije ovog teatra sa Zagrebačkim kazalištem mladih (ZKM), tako da je i glumačka podela srpsko-hrvatska: Mirjana Karanović, Nataša Marković, Iva Ilinčić, Doris Šarić Kukuljica, Mia Melćer i Dado Ćosić.

Predstava "Kamen", BDP ATA Images/Antonio Ahel
 

Nemački komad prati dešavanja u jednoj kući na teritoriji Istočne Nemačke, kroz tri velika sistema - nacizam, socijalizam i demokratiju, koji su donosili neke svoje varijante istine. Međutim, u takvom kompleksnom razvoju, istine su se menjale, gde je postalo moguće da fašizam postane anti-fašizam.

Drama prati porodičnu sagu tri generacije žena - majka, ćerka, baka, kao savremena priča u vidu preispitivanja malog čoveka u velikoj istoriji. Pozorišna priča se odvija unutar porodice na mikro planu, a zapravo pruža širu sliku makro plana - istorije i stradanja, gde se radnja prepliće putem pet različitih epoha, od 1935. do 1993. godine.

Predstava "Kamen", BDP ATA Images/Antonio Ahel
 

Oslikavaju se turbulencije kroz nacizam, egzodus, Drugi svetski rat i tri godine veoma značajne za Nemačku (1945, 1953, 1978), koje se ukrštaju u mozaičnoj strukturi. Zaplet kreće kada se iznenada u domu tih žena pojavljuje jedna misteriozna ženska osoba koja tvrdi da je nekada živela u toj porodičnoj kući i želi da dobije ono što joj pripada.

Tako se razvijaju odnosi među likovima, gde dominiraju žene, i sadržaj se stvara kroz prošlost, sadašnjost i budućnost, a sve navedene godine se ispisuju na video ekranu kako radnja odmiče.

Rediteljski postupak je uneo i multimedijalnost u sadržaj predstave, jer se likovi na pozornici vide i na ekranu, ali kao specijalan snimak, a ne prenos nečega što publika već gleda ispred sebe.

Predstava "Kamen", BDP ATA Images/Antonio Ahel
 

Moto nove predstave sadrži misao poljskog filozofa Zigmunta Baumana, koji je rekao da "čovek suštinski u životu bira između sigurnosti i istine", što i jeste suština tih junakinja.

Predstava se možda ne obraća široj publici u smislu jednostavne komunikacije i rušenja barijera zahtevnog teksta, više je realizovana kao ideja da se spajaju Zagreb i Beograd u jednom umetničkom projektu nakon toliko godina zatišja, te je usmerena pretežno za festivale i gostovanja.

Osim Mirjane Karanović i Ive Ilinčić i ostali glumci na sceni su bili u podjednakoj ravni, jer i sam komad nema glavni lik, svi su oni jedna grupa, kao dramaturgija kolektivnog junaka. POGLEDAJ GALERIJU

Nemački dramski pisac Marijus fon Majenburg (49) jedan je od značajnijih predstavnika novije generacije pozorišnih autora, i kod nas je bio poznat još pre 20 godina kada je u Beogradu izvedeno njegovo delo pravca novog brutalizma "Vatreno lice", koji ga je proslavio, u režiji Stevana Bodrože.

Ovim dramskim delom, uprava BDP-a na čelu sa rediteljem Jugom Radivojevićem je ostvarila još jednu ambicioznu zamisao da radi regionalne saradnje sa pozorištima bivših SFRJ republika.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam

Izvor: Tanjug