Pandorina kutija i Afroditina preljuba: Grčki mitovi koji su inspirisali umetnike

15.09.2021

15:34 >> 15:43

0

Autor: Dejan Ćirić

Mnoga značajna umetnička dela ne mogu se ni razumeti, ni doživeti bez poznavanja drevnih mitoloških priča o ljudskoj prirodi i njenim zamkama

Pandorina kutija i Afroditina preljuba: Grčki mitovi koji su inspirisali umetnike
Copyright Persej i Meduza/Profimedia

Antička književnost i mitologija oduvek je bila izvor nadahnuća za mnoge velike umetnike – od renesanse do danas. Fascinacija ne prestaje, baš kao ni nova čitanja, tumačenja i interpretacije. Mnoga značajna umetnička dela ne mogu se ni razumeti, ni doživeti bez poznavanja drevnih mitoloških priča o ljudskoj prirodi i njenim zamkama.

Pandora

Odakle zlo koje se širi po svetu? I da li je moguće vratiti ga u kutiju? Da, i ko je odgovoran? I kako zlo može da bude zavodljivo? Možda se odgovor krije u mitu o Pandori, prelepoj ženi koju su bogovi stavili pred preveliko iskušenje.

Legenda navodi da je vrhovni bog Zevs, ljut na Titana Prometeja zbog toga što je stvorio čoveka po ugledu na bogove i pružio im vatru koju je ukrao sa neba, naredio bogu Hefestu da stvori Pandoru kako bi se osvetio Prometeju. Pandora je poslata da živi među smrtnicima, a Zevs joj je dao kutiju uz upozorenje da je nikad ne otvara. Pandora nije odolela, otvorila je kutiju da vidi šta je u njoj, i tako oslobodila sva moguća zla – pustila je u svet bolesti, starost, smrt… I okončala idilično zlatno doba čovečanstva.

Odilon Redon, “Pandora” /Profimedia

Mit o Pandori je inspirisao francuskog slikara Odilona Redona. Slika Pandora, nastala 1914, danas se nalazi u Metropoliten muzeju u Njujorku. Na ovoj slici Pandora je naga, okružena cvećem, a u ruci ima malu kutiju. Slika je nastala u osvit Prvog svetskog rata i simbolično ukazala na tadašnju klimu u Evropi, odnosno na prividnu harmoniju i nadolazeći ratni haos.

U našem veku mit o Pandori doživeo je nove interpretacije. Tako je filipinski umetnik Dejvid Medala 2010. godine predstavio rad Cosmic Pandora Micro-Box, instalaciju koja sadrži predmete skupljene u Brazilu. Umetnik je kraj puta skupljao otpad koji su ljudi bacali – čarape, sapune, školjke, kutije, konzerve… Postavio ih je u jedan okvir i doveo u vezu sa poznatim mitom postavivši pitanje da li odbačeni predmeti mogu biti toliko uticajni kao što je to bio božanski sadržaj Pandorine kutije.

Narcis

Mit o Narcisu veoma je prisutan u umetnosti, književnosti, filozofiji, psihologiji. U grčkoj mitologiji Narcis je bio mladi lovac poznat po izuzetnoj lepoti. Našavši se u šumi, pored jezera, nagnuo se da pije vodu, zagledao se i zaljubio u svoj odraz. Nesposoban da prestane da gleda samog sebe, umro je na obali jezera, a na mestu njegove smrti iznikao je prelepi cvet – prolećni narcis.

Jedna od najpoznatijih likovnih verzija mita o Narcisu delo je baroknog majstora Karavađa. Slika Narcis koja je nastala oko 1597–1599, danas je deo stalne postavke Nacionalne galerije antičke umetnosti (Galleria Nazionale d’Arte Antica), u Rimu.

Karavađo, “Narcis”/Profimedia

Slika predstavlja dečaka koji zuri u svoj odraz, zagledan u tamnu vodu. Sliku odlikuju i dramatično osvetljenje, i oštri realizam, a platnom dominiraju dečakove nadlaktice koje čine okvir oko njegovog lica.

Mit o Narcisu nadahnuo je i Salvadora Dalija (slika „Metamorfoze Narcisa“ nastala je 1937), i savremenog umetnika Meta Kolišoa, koji je fotografski rad „Narcis“ predstavio 1990. Na ovom autoportretu autor je preneo mit u urbano okruženje i problematizovao i doveo u pitanje samu ideju lepote. Umetnik nagog torza leži na blatnjavoj ulici, posmatra sebe u prljavoj lokvi i fotografiše se.

Minotaur

Minotaur, čudovište u ljudskom obličju sa glavom bika, koje je rodila kritska kraljica Pasifaja, živelo je u lavirintu koji je lukavo i oštroumno osmislio Dedal, cenjeni pronalazač kralja Minosa. Minotauru su se redovno prinosile ljudske žrtve, a užasnom čudovištu glave je došao grčki heroj Tezej.

Mitsko biće koje personifikuje zabranjene želje, požude i pohlepe, bilo je interesantno mnogim umetnicima. Pikaso je ovo stvorenje povezao sa borbom sa bikovima u Španiji. Na uzbudljivom bakrorezu „Minotauromachy“ iz 1935. predstavio je Minotaura nagnutog prema mladoj devojci koja drži sveću. Razrađivanjem i širenjem ovog dela kasnije je nastala čuvena slika Gernika, 1937.

Pikaso, “La Minotauromachie” /Profimedia

Zabeleženo je i da je mitski Minotaur – delom čovek, delom bik, bio Pikasov alter ego tridesetih godina prošlog veka. Slavni slikar je dugi niz godina istraživao klasicizam, a Minotaura je doživeo kao snažni i protivrečni simbol lascivnosti, nasilja, krivice i očaja.

I drugi umetnici su bili nadahnuti zanimljivim mitom. Britanski simbolista Džordž Frederik Vots je na svom platnu iz 1885. predstavio Minotaura kao snažnu, mišićavu figuru koja iščekuje svoju gozbu zagledana u more.

Vots je bio alegorijski slikar koji je svojom umetnošću prenosio moralne poruke, a lik Minotaura je iskoristio da prokomentariše mušku požudu, prostituciju u Velikoj Britaniji tog doba, odnosno amoral i hipokriziju tadašnjeg društva.

Ikar

Dedal je poznat po tome što je osmislio lavirint u kom će zarobiti Minotaura, ali i po tome što je, nehotice, skrivio tragičnu smrt svog sina Ikara. Naime, da bi pobegao sa Krita, Dedal je sebi i sinu napravio krila. Uprkos očevim upozorenjima, Ikar je leteo previše blizu sunca, vosak kojim su krila bila zalepljena se istopio, a Ikar je pao u okean i udavio se. Mit o Dedalu i Ikaru govori o zamkama preterane gordosti, ponosa i ambicija, i često je predstavljan u mnogim likovnim delima.

Jedna od najpoznatijih slika je “Pejzaž sa padom Ikara” iz 1555. godine, Pitera Brojgela starijeg. Slika predstavlja složenu scenu života na obali i Ikara koji pada na zemlju u jednom deliću slike. Njegov pad, zanimljivo je, prolazi nezapaženo jer ga ignorišu sve druge figure na slici.

Piter Brojgel stariji, “Ikarov pad”/Profimedia

Zanimljiv je i Ikar španskog slikara Anrija Matisa. U ilustrovanoj knjizi „Jazz“, iz 1947, Matis je uz pomoć izrezanih raznobojnih listova papira kreirao kolaž – ljudsku figuru koja pleše među zvezdama.

Ahil

Ahilej, koji se smatra najvećim grčkim herojem, protagonista je Homerovog epa „Ilijada“. Ahila je, da podsetimo, majka okupala u reci Atiks dok je bio beba. Držala ga je za petu, pa je taj deo njegovog tela, jedini koji nije dodirnuo vodu, ostao ranjiv i smrtan. U Trojanskom ratu Ahilej je poginuo tako što ga je strela pogodila upravo u petu. Izraz koji je iznikao iz Homerovog epa, i koji se danas često koristi – „Ahilova peta“ označava nečiju bolnu tačku.

Poznato delo zasnovano na mitu o Ahilu potpisao je slikar Gavin Hamilton 1763. godine. Na njemu je prikazan Ahil koji se naginje preko mrtvog, sablasno belog Patrokla i gura grčke vojnike koji ga okružuju.

Gavin Hamilton, “Ahil”/Profimedia

Pre skoro sedamdeset godina, 1952, američki slikar Njuman, jedan od ključnih autora apstraktnog ekspresionizma, svoje divljenje prema grčkoj civilizaciji izrazio je na platnu „Ahil“. Na snažnoj i sugestivnoj slici crvena vertikalna traka oivičena je smeđom bojom (crvena boja predstavlja Hefesov oklop, koji je Ahilej koristio u borbi).

U savremenoj umetnosti na priču o Ahilu vratila se nedavno i njujorška umetnica Andrea Meri Maršal. Ona koristi fotografiju, crteže velikih dimenzija i skulpturu kako bi istražila elemente mitologije iz feminističke perspektive. Na jednom autoportretu ona ulazi u kožu Ahileja aludirajući na ranjivost i izloženost. Na fotografiji je naga, okrenuta leđima, i drži strelu zabodenu u petu.

Persej i Andromeda

I Persej, jedan od najzanimljivijih junaka grčke mitologije, često je bio ovekovečen na slikarskim platnima. Poznat je po ubistvu Meduze i morskog čudovišta koje je čuvalo princezu Andromedu koju je njen otac žrtvovao da bi umirio boga Posejdona, piše citymagazine.rs. Vezao ju je za stenu na obali, a Persej je, nakon što je ubio čudovište, oslobodio Andromedu i oženio se njom.

Holandski slikar Piter Pol Rubens je na platnu „Persej oslobađa Andromedu“ (1620–1622), predstavio Perseja kako se približava okovanoj Andromedi i ubijeno čudoviše u donjem levom uglu.

Rubens, “Persej oslobađa Andromedu”/Profimedia

Svoju vizije dramatične Persejeve borbe predstavio je i britanski slikar Frederik Lejton. Na dramatičnom platnu Persej i Andromeda iz 1891, Persej je u pokretu, na krilatom konju. Lejton je četiri godine kasnije predstavio i kompleksniji rad na istu temu – Persej na Pegazu pokušava da spase Andromedu.

Afrodita

Iz Uranove semene tečnosti i Posejdonove morske pene, pored obala Kipra gde je izronila iz školjke, rođena je Afrodita, najlepša među jednakima, čiju lepotu u sva potonja vremena, nijedna boginja, niti smrtnica nije uspela da zaseni.

Kao boginja ljubavi Afrodita je, pre svega, imala kontrolu nad udvaranjem i seksualnošću, brakom i stvaranjem zakonite dece (međutim, kao supruga-preljubnica boga Hefesta, nije baš bila savršen uzor za neveste).

Ona je imala i glavnu ulogu u dobro poznatom mitu zabeleženom u Homerovoj „Ilijadi”. Kad je Zevs zamolio trojanskog princa Parisa da izabere najlepšu od tri boginje – Afrodite, Here i Atine – on se odlučio za Afroditu jer mu je ona zauzvrat obećala najlepšu smrtnicu – Helenu, suprugu spartanskog kralja Menelaja. Time je direktno prouzrokovala desetogodišnji Trojanski rat.

“Rađanje Venere”, Botičeli, Galerija Ufici/Profimedia

Svoju vlast nad ljubavlju i seksualnošću Afrodita je delila s Erosom, čija je specijalnost bila strastvena želja i erotska ljubav. Jednako komplikovanog karaktera, ali razigraniji od majke, Eros je prikazivan kao dečačić sa krilima, lukom i strelom – koga pogodi taj podleže ljubavi koja mu donosi radost, patnju ili oboje.

Afrodita se nalazi na prvoj poznatoj predstavi ženskog akta u zapadnom svetu, skulpturi u prirodnoj veličini koju je u 4. veku pre naše ere izradio veliki Praksitel za hram boginje u Knidu, tadašnjem grčkom gradu u Maloj Aziji (danas u Turskoj). Ova mnogo puta kopirana skulptura (original nikad nije pronađen) označavala je prekretnicu u predstavama ženskih likova u zapadnoj umetnosti, jer su do tada samo muškarci prikazivani nagi.

Pročitajte još

Legendarna Botičelijeva slika „Rađanje Venere“, jedno od najvećih umetničkih remek-dela svih vremena posvećeno ovoj boginji. Afordita ili Venera, kako je nazvana u rimskoj mitologiji, smerno stoji u velikoj školjci koju ka obali duva Zefir, bog zapadnih vetrova. A na obali je čeka jedna od Hora, boginja godišnjih doba, sa ogrtačem kojim će da prigrli novorođeno božanstvo. Četvrtu osobu koja se pojavljuje na slici nosi bog Zefir i to je ili Aura (nimfa vetrova) ili Hloris, nimfa povezana sa prolećem i cvetanjem cveća poput onog koje je naslikao Botičeli. Njihova tela su potpuno neprirodno obavijena, a i samo Venerino telo je neobične građe. Vrat je predugačak, a ruka izgleda vrlo čudno – kako bi njeno telo delovalo što oblije i ženstvenije.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike