Da li će Mercedes i Folksvagen od blata praviti Angelu Merkel: Autoindustrija na prekretnici bez podrške "mame"

10.09.2021

17:45 >> 18:32

0

Nemačka je na možda na velikoj političkoj prekretnici koja nimalo ne olakšava život gazdama u autoindustriji jer ekologija možda gura ovu vodeću granu pr

Da li će Mercedes i Folksvagen od blata praviti Angelu Merkel: Autoindustrija na prekretnici bez podrške "mame"
Copyright Tanjug/AP Photo/Michael Probst,

Kada je na poslednjoj svetskoj automobilskoj izložbi u Frankfurtu, kancelarka Angela Merkel obišla „Poršeov“ štand i tom prilikom bila pozvana da sedne za volan novog električnog „tajkana“, izvela je pozanti „Merkel manevar“. Učtivo je odbila ponudu i time izbegla grešku da javno podrži ekstravagantna sportska kola.

Ovaj Merkelin „patentirani manevar“, kako ga je opisao „Blumberg“ – brza procena rizika i lukav odgovorom – u malom pokazuje ceo komplikovan odnos sa ključnom industrijom koja se dugi niz godina oslanjala na podršku državnih kancelara.

Šta nas (sve) čeka

Sada se Merkelova sprema da napusti funkciju nakon 16 godina držanja dizgina i menadžeri automobilskih kompanija ostavljeni su da se pitaju šta mogu očekivati od njenog naslednika.

Do izbora je ostalo tek nekoliko nedelja a takmičenje je potpuno otvoreno. To gazde i brine jer veliko je pitanje da li će doći do udaljavanja ili podrške. Ili čak i konflikta sa vladom koja bi mogla više biti okrenuta zaštiti životne sredine.

Merkelova ovih dana po poslednji put posećuje auto izložbu u funkciji kancelara. U dvoranama Minhena, gde je od ove godine premešten „Frankfurtski“ sajam, promena je opipljiva.

Veliki prostor posvećen je biciklima, električna vozila više su „obavezan program“ nego egzotični eksperiment, a klimatska neutralnost potpuno je pomračila konjske snage kao osnovni moto izlagača.

To šalje poruku bilo kom političaru koji planira da uzme ulogu u budućoj vladi da postoji tanka linija između podrške vitalnoj industriji i zaštite životne sredine, konstatuje „Blumberg“.

Težak sagovornik ali ipak…: Angela Merkel, Foto: Tanjug/Sven Hoppe/dpa via AP

Nakon relativno sporog početka, proizvođači „BMW“, „Dajmler“ i „Folksvagen“ (VW) sada su u potpunosti prihvatili budućnost na struju. Na izložbi, „BMW“ je objavio da je otprilike udvostručio svoje narudžbe za baterijama kako je potražnja za električnim vozilima skočila; “Dajmler“ (Mercedes) je predstavio svoj novi „EQE sedan“ koji treba da njihov 40 milijardi evra vredan proboj na tržište baterija pribliči široj klijenteli, dok je VW predstavio novi dizajn za mali električni automobil koji prvenstven ocilja na gradske kupce.

(Pre)Brzo u elektromobilnost

Nemačka će imati najveću stopu usvajanja električnih vozila od svih evropskih zemalja, sa prognozom da će 90 odsto svih novih vozila do 2040. biti električno, kako tvrdi „BloombergNEF-ov“ izveštaj „Dugoročni pogled na električna vozila“. Predviđa se da će nemačko tržište električnih vozila doseći 3,4 miliona prodaja godišnje

Za firmu „Robert Boš“, najvećeg proizvođača auto delova na svetu, fokus nove vlade treba da bude na postojećim ciljevima, pre nego na postavljanju novih.

– Prestanimo da formulišemo nove mete i umesto toga implementirajmo prve korake koji nas mogu dovesti do tih ciljeva, zato što su oni već sada veoma, veoma ambiciozni – izjavio je CEO Volkmar Denner tokom intervjua za vreme izložbe.

Pored toga, zeleniji prevoz zahteva velike izdatke, što je razlog zbog kojeg će automobilskom sektoru i dalje biti potrebna podrška kako bi rastao, rekao je.

“Moramo misliti i na ekonomiju”

Automobilska industrija, osnova nemačkog posleratnog uspona do statusa globalne proizvodne sile, stoji na prekretnici.

Cene benzina su skočile poslednjih meseci, što je podiglo troškove vožnje. Gužve u saobraćaju u gradskim centrima su se pogoršale zato što su putnici zabrinuti zbog pandemije napustili gradski prevoz u korist svojih automobila. Dok je infrastruktura za punjenje baterija u najboljem slučaju slaba, što odvraća potrošače od promene „na struju“.

Široka politička debata koja okružuje ovogodišnje izbore vodila se oko zaštite životne sredine i novih tehnologija. To obećanje našlo se u oštrom kontrastu sa smrtonosnim poplavama u Zapadnoj Nemačkoj kao i ostalim prirodnim katastrofama širom sveta koje su stvarnu pretnju globalnog zagrevanja dovele u žižu javnosti.

CEO „Dajmlera“, Ola Kaelenius, očekuje od nove vlade da krene putem ’’kombinacije velikih ambicija u pogledau klimatskih promena i podjednakih ambicija u pogledu ekonomskog prosperiteta.’’

Ekologija ili luksuz i preformane: Merkel na štandu “Damlera”, Foto: Profimedia

Vladin nelagodan odnos sa industrijom mogao se videti prošle godine kada je država otkrila masivan 130 milijardi eura težak paket pomoći. Nimalo nalik situaciji posle finansijske krize 2007/08, kada je moćni automobilski sektor dobio finansijsku pomoć u vidu podstreka za kupovinu, ovoga puta nimalo novca nije otišlo na motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Umesto toga, kupci vozila na baterije dobili su veće subvencije.

Zelena pretnja

Sudeći prema trenutnim istraživanjima, CDU partija koju je Merkelova vodila skoro dve decenije, rizikuje težak poraz krajem meseca i mogla bi da završi izbačena iz vlasti po prvi put za 16 godina. Takođe postoje i dobre šanse da se Zelena Stranka nađe u vladi ove godine.

To naravno komplikuje odnos sa industrijom automobila koji se već duže vreme smatra arhaičnim od strane mlađih, ekološki svesnih i urbanih glasača stranke. Anaelena Berbok, kandidatkinja za mesto kancelara Nemačke, predložila je da bi država trebala da podrži ogromne bicikle za vuču pre nego industrije koje su daleko od svog zenita.

Dobro će je zapamtiti i u autoindustriji: Angela Merkel, Foto: Profimedia

Kao dogovor na to, glavni naslov ove nedelje u nemačkom najprodavanijem tabloidu „Bild“ vrištao je na sav glas ’’Plašite se za naša kola’’, kukajući kako je najveći deo slobode i prosperiteta zemlje pod napadom usled visokih cena goriva i političkog uplitanja.

Pročitatje još:

– Bez obzira kojim putem krene sledeća vlada, klimatske promene moraju odigrati ulogu, kao i prosperitet – pokušao je da bude pomirljiv CEO „Audia“, Markus Duesman, pred početak izložbe u Minhenu.

Zemlja inženjera ostaje, a zemlja dobrog posla…

Bilo kako bilo, obim potresa biće pozamašan, rekao je „MekKinsi“ u izveštaju pred početak sajma. Istraživački instituti i sindikati radnika poput „IG Metala“ procenjuju da će se više od 100.000 poslova promeniti ili nestati u nemačkoj auto-moto industriji do 2030. To je više nego 10 puta u odnosu na izbacivanje uglja iz proizvodnje električne energije koji je Nemačka najavila za 2038, objašnjava „MekKinsi“.

Neke političke stranke zagovaraju postepeni prelazak na nove tehnologije pre nego naglo ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Govorivši na „Blumberg vebinaru“ prošle nedelje, lider FDP liberalne stranke, Kritijan Lindner, rekao je da motor sa unutrašnji msagorevanjem i dalje pred sobom ima budućnost koja se ne može tek tako odbaciti.

– Mi smo zemlja inženjera i treba da razvijamo napredniju tehnologiju. Politički pristup koji se fokusira samo na zabrane i ugrožava individualni način života ne može poslužiti kao uzor svetu – kaže Lindner.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Blumberg

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike