Nafta je prošlost, svet ratuje oko baterija
03.12.2020 | 09:48 >> 14:23
Baterije za električna vozila već su postale bojište na kome se definiše ko će ekonomski vladati svetom
Nakon što je nafta kao osnova naše savremene civilizacije poslednjih stotinak godina bila povod ratovima i geopolitičkim previranjima, kao sledeći resurs od kojeg zavisi budućnost javljaju se – baterije.
Tehnološki sajt Medium.com piše da iako je do skoro bilo nezamislivio da bi nešto moglo da zameni dominantan položaj nafte, među resursima i tehnologijama koje se nadmeću za tu ulogu „pokretača sveta“ su baterije i elektrifikovana ekonomija mobilnosti koju one stvaraju.
Ogromna nova bogatstva zaradiće se narednih godina i decenija proizvodnjom superbaterija, stvaranjem električnih vozila i rudarenjem sirovina potrebnih za njih.
Baterije će biti razlog novih trgovinskih ratova SAD, Nemačke, Kine…
– To nije borba za prevlast i pravo na hvalistanje, opstanak celih ekonomija je u pitanju – kaže Džin Manster, partner u „Loup venčures“ , firme iz Mineapolisa koja ulaže u tehnološke kompanije.
Den Ajvs, generalni direktor za istraživanje kapitala i tehnološki analitičar u kompaniji „Vedbaš sekjuritis“ (Wedbush Securities), kaže da je “to kao trka u naoružanju samo što se vodi na tržištu električnih vozila, a ratuje se da bi se došlo do najbolje tehnologije za baterije.
Kina vodi ali da li će profitirati
Kina je trenutno u vođstvu na putu “zlatnim dobom za električna vozila”. Na globalnom nivou, elektromobili čine tek oko tri odsto svih prodatih vozila, a Ajvs predviđa da će sledeće godine porasti na pet odsto, a na 10 do 2025…
Podstaknuti državnim subvencijama, koje e doduše smanjuju, kineski vozači kupuju oko polovine svih novih električnih vozila u svetu, a tamošnji industrijalci su izgradili najveću svetsku infrastrukturu za proizvodnju baterija.
Glavne hemikalije za baterije – poznate kao NMC i LFP – izmišljene su u SAD, ali Kina je zasenila SAD i sve ostale komercijalnom primenom tog napretka u EV.
I američka firma “Tesla”, najveća svetska kompanija za električna vozila ima fabriku u Šangaju, a njen “model 3” najprodavanije je vozilo u Kini.
Pročitajte još:
Saznajemo: Još nekoliko banaka smanjuje učešće za stambene kredite
Istražujemo: Zašto Srbija nema organsku proizvodnju hrane kad je potencijal ogroman
Peking je ove nedelje odlučio da i kupci SUV-a “Tesla”, “model I”, imaju pravo na državne subvencije.
“Tesla” sada uživa u prodaji 40 odsto svojih novih vozila samo u Kini, ali stručnjaci koje sada proizvodi za nekoliko godina preći će u konkurentske kompanije u Kini. A kada kada industrija baterija i električnih vozila dovoljno poraste, Kina će imati ambicije da svoja vozila prodaje svuda u svetu što je faza u njenoj globalnoj dominaciji u sektoru električnih vozila, najavljuju analitičari.
Pored “Tesle” svetski gigant u konvencionalnim vozilima, nemački “Folksvagen” se tek probija u vrhu sa svojim električnim modelima „audi E-tron” i „porše taycan”, dok je bliže masovnom tržištu američki “Dženeral Motors” (GM).