Mask se smejao kritičarima, a sada je to bolna istina: Žedna Teslina fabrika je ekološka bomba

25.02.2022

07:15

0

Istraživanja potvrđuju da bi "Teslina" gigafabrika koja se gradi kod Berlina "popila" svu vodu lokalnim meštanima

Mask se smejao kritičarima, a sada je to bolna istina: Žedna Teslina fabrika je ekološka bomba
24sedam/Profimedia/AP Photo/Michael Sohn

Nemaju samo građani nalih nacija problema sa moćnim kompanijama iz sveta i globalnim bogatašima koji ne brinu za lokalnu životnu sredinu. Da to može da se desi i u velikoj Nemačkoj potvrđuje, sada već godinama, i građenje jedne fabrike automobila.

Kada su prošle godine Ilona Maska, multimilijardera i vlasnika proizvođača automobila "Tesla", pitali da li bi gigafabrika koju gradi kod Berlina u Nemačkoj mogla da dovede do smanjenja zaliha vode u toj oblasti, on je prasnuo u smeh. Nazvao ovu tvrdnju "potpuno pogrešnom".

Šest meseci kasnije, ispostavilo se da je voda jedan od glavnih razloga što ova fabrika i dalje ne proizvodi vozila, piše "Blumberg".

I dok je Mask u avgustu nonšalantno  pokazao da vode ima "svugde" u okolini Berlina, u ovom regionu opada nivo vode u rekama i jezerima, a suše su sve češće zbog klimatskih promena.

Zbog toga je dovedena u pitanje zakonitost ovih radnji što će se biti razmotreno na sudu sledeće nedelje, a lokalne vlasti su priznale da količine vode neće biti dovoljne kada "Tesla" stupi u pogon.

Novo odlaganje

Problemi sa vodom mogli bi da ovaj projekat vredan pet milijardi evra odlože ili čak obustavlje, što bi ovog proizvođača automobila moglo skupo da košta.

Nema za travnjak ali ima za fabriku

Ipak, kopanje novih bunara verovatno neće dovesti do nestanka zabrinutosti. Manuela Hojer, koja živi samo nekoliko milja od fabrike, kaže da Tesla dobija povlašćeni tretman od lokalnih političara iako bi to pogoršalo već ozbiljno ekološko pitanje.
- Godinama su nam govorili da ne treba da zalivamo svoje travnjake. A onda je došao najbogatiji čovek na svetu i dobio sve što želi - “ rekla je u intervjuu Hojer, koja je aktivna u građanskoj inicijativi koja nadgleda projekat.

- "Tesla" će svakako da pogorša problem. Moguće da neće biti dovoljno vode za sve- izjavila je Irina Engelhardt, šefica odseka za hidrogeologiju na Tehnološkom fakultetu u Berlinu.
Brandenburgov vodeni indeks opada poslednjih decenija. Suše u poslednjih nekoliko godina rezultirale su požarima i propadanjem useva. Meteorolozi predviđaju češće nalete vrućina koji dodatno slabe mogućnost tla da upija kišu.

"Teslina" fabrika bi skoro udvostručila potrošnju vode u Gruenhajd oblasti, tvrdi Aksel Bronstert, profesor hidrologije na Univerzitetu u Potsdamu. On je izjavio da je „naivno“ misliti da su rezerve dovoljne i za fabriku i stanovnike i okarakterisao situaciju sa vodom u Brandenburgu „veoma ozbiljnom“.

Ključna fabrika za Evropu

Povećanje proizvodnje fabrike u istočnoj nemačkoj pokrajini Brandenburg ključno je za "Tesline" globalne ambicije. Proizvođaču automobila je potrebna proizvodna baza u Evropi koja bi mogla da snabdeva brzorastuće tržište električnih vozila u Evropi, za koje se očekuje da će u godinama koje dolaze ostati mnogo veće i konkurentnije od SAD.

Iako je "Tesla" izgradio fabriku vrtoglavom brzinom, još uvek čeka konačno odobrenje lokalnih vlasti baš u trenutku kada "Folksvagen", "Mercedes-Benc" i "Stelantis" (Fijat, Krajsler, Pežo, Sitroen, Opel) proširuju sopstvene linije električnih vozila.

Profimedia
 

- Sadašnje snabdevanje vodom je dovoljno za prvu fazu fabrike. Kada Tesla proširi proizvodni pogon, trebaće nam još- rekao je ministar ekonomije Brandenburga Jerg Štajnbah u intervjuu.

Dobar deo optimizma po pitanju rasta "Tesle" u ovoj godini se zasniva na sposobnosti kompanije da završi fabrike u blizini Berlina i Ostina (Teksas, SAD) na kojima se već uveliko radi.

Milijarder igra i na šarm

Mask (50) je pokrenuo pravu ofanzivu šarma u svrhu promocije fabrike za koju je "Tesla" rekao da će na kraju proizvoditi baterije i čak do 500.000 automobila godišnje. On je tvitovao na nemačkom, razgovarao sa lokalnim političarima i u oktobru organizovao okružni sajam u stilu Oktoberfesta na gradilištu fabrike.

Ali on je takođe izazvao i frustraciju kod vlasti sa nekoliko promena u fabrici u poslednjem trenutku i izazvao bes u Nemačkoj prošle nedelje zbog postavljanja mema koji evocira na Adolfa Hitlera.

Državna regulatorna agencija za vozila saopštila je ove nedelje da istražuje jednu od funkcija na "Teslinim" automobilima - funkciju asistirane vožnje.

Kada su analitičari "Kredi Svis" prošle nedelje podigli ciljanu cenu deonica sa 830 dolara na 1.025, prvi uračunati faktor je bilo proširenje kapaciteta. Berlinska fabrika se može podvesti kao ključni izvor nadograđujućeg kapaciteta, izjavio je 18. januara analitički tim koji je predvodio Den Levi.

To povećanje bi trebalo da podstakne i nabavku na tržištu koje je bilo baza svetske "infekcije" električnim vozilima.

Nemački političari su potpomogli ovu investiciju jer obećava na hiljade novih poslova u regionu kom nedostaje teške industrije. Ali napredak u gradiću Gruenhajde je zbog pandemije, zakona i nezadovoljstva lokalaca zbog potrošnje vode, sporiji od očekivanog i odložio je početak proizvodnje za nekoliko meseci.

"Nabu" i "Gruene Liga" grupe su prošle godine tužile Brandenburšku kancelariju za životnu sredinu, tvrdivši da nisu uzeli u obzir uticaj promene klime kada su dali odobrenje na 30 godina za pumpe koje će unositi više vode u "Tesline" fabrike. Vlasti kažu da je problem rešiv i da već rade na pronalaženju dodatnih zaliha.

Odluka u korist zelenih će najverovatnije odložiti otvaranje fabrike, a moglo bi i da je potpuno upropasti. Prvo sudsko saslušanje zakazano za 4. mart.

Tesla i brandenburško ministarstvo za zaštitu životne sredine, koje upravlja kancelarijom odbilo je da da komentar "Blumbergu" na pitanje o problemu s vodom.

Dodatni troškovi za Nemce

Bez obzira na presudu, lokalni vodovod moraće da investira u novu infrastrukturu, što uključuje i pogon za prečišćavanje otpadnih voda, kako bi osigurao adekvatno snabdevanje – ovo su sve veliki inženjerski projekti za koje vlasti tvrde da mogu potrajati godinama.

- Postoje značajna kašnjenja u obradi neophodnih mera - rekao je Andre Bihler, šef lokalnih vodovoda, ranije ovog meseca tokom saslušanja u parlamentarnom odboru za životnu sredinu Brandenburga.

"Tesla" je u svom prošlogodišnjem izveštaju o uticaju naveo da je voda sve oskudnija zbog klimatskih promena. Kompanija je saopštila da koristi manje vode po proizvedenom vozilu od većine poznatih proizvođača automobila i da preduzima korake u nemačkoj fabrici da dodatno smanji upotrebu.

Prema ugovoru sa lokalnim vlastima, lokacija Gruenhajde dobijala bi 1,4 miliona kubnih metara vode godišnje -- dovoljno za grad od oko 40.000 ljudi.

Štajnbah je rekao da, iako veoma ozbiljno shvata zabrinutost za životnu sredinu, velika većina lokalnog stanovništva je za fabriku. Vlasti Brandenburga podržavaju bušenja u potrazi za više vode u toj oblasti, a ukoliko bude potrebno voda bi mogla da se dobavlja i iz daleka, rekao je on.

BONUS VIDEO

24sedam

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi