Koliko bi trebalo da košta putarina

11.11.2020

07:01 >> 15:55

0

Koliko će koštati krstarenje zemljom ako dođe do najavljenog povećanja putarina i ko će to platiti?

Koliko bi trebalo da košta putarina
Copyright ATAImages/M.M.

Uskoro bi vožnja srpskom mrežom auto-puteva mogla da građane Srbije košta stotinak dinara više, odnosno dodatnih pet ili šest odsto, za koliko su iz JP „Putevi Srbije“ javili da će zatražiti poskupljenje putarine.

U tom javnom preduzeću kažu da to nije skupo, a da bi „Putevi Srbije“ imali na raspolaganju više novca za održavanje i obnovu putne mreže, kako „svoje“ tako i one koja je u nadležnosti lokalnih samouprava.

Kada se govori o tome da li je nešto jeftino ili skupo, pretpostavlja se da se zna koliko (treba da) košta. Odgovor na pitanje koliko bi trebalo da košta putarina je nemoguće dati, već se može samo dati poređenje sa okolinom. A tamo je cena šarolika.

“Zlatna sredina”

Na “našem Zapadu”, u Hrvatskoj, kao nama najbližoj članici Unije, vožnja auto-putem od graničnog mesta Lipovca do Zagreba košta u putarini 17 evra. To u jedinici mere evro po kilometru daje šest evrocenti.

Na “našem Istoku”, u Bugarskoj, putarinu plaćaju kroz periodičnu naplatu vinjetama. Za mesec dana vožnje ona iznosi 15 evra, ali će srpski turista koji ide na Crno more na sedam ili osam dana potrošiti nešto manje u kombinaciji vikend i nedeljna vinjeta. Tih 13 evra na auto-putu od Sofije do Burgasa i nazad daje 1,8 evrocenti po pređenom kilometru.

I sada se vraćamo kući, gde vožnja od Beograda do Niša auto-putem trenutno staje 930 dinara, odnosno osam evra. Po kilometru, to je 3,2 evrocenta.

Kada, odnosno ako dođe do poskupljenja, cena će biti 985 dinara – 8,3 evra, odnosno 3,5 evrocenti po kilometru. Kao što vidimo kod komšija, ni mnogo ni malo, već negde u „zlatnoj sredini“.

Dodatni trošak za kamiondžije, Foto: Profimedia

Ali to ne teši profesionalne prevoznike, kažu nam u beogradskom „Beslać transu“.

– Svako poskupljenje, pa i ovo, ide preko leđa nas prevoznika, a tu veću cenu nećemo moći da prevalimo na naše kupce. Nama i 500 dinara razlike u ponudi može da bude presudno da li ćemo dobiti posao ili ne – kaže za 24sedam Ljubiša Beslać, zamenik rukovodioca.

A suma koju jedna kamionska firma odvaja na putarinu nije mala. Mesečno u „Beslać transu“ samo za to izdvajaju od 500.000 do 600.000 dinara (4.250 do 5.100 evra), što znači da će ih povećanje putarina koštati dodatnih 3.600 evra godišnje.

Beslać kaže da su putarine u inostranstvu veće, ali i da su tamo putevi bolji, kao i usluge na pumpama i stajalištima. Doduše, dodaje, to se polako i kod nas menja.

Nije samo putarina problem…

Poskupljenje putarine za stotinak dinara „tamo i nazad“ neće uticati na putnike tako da odustanu ili prorede putovanje, ali neće ni doprineti tome da se taj broj povrati „na normalu“.

Pročitajte još:

Promene u poslovanju banaka: Da li će pandemija „zatvoriti“ šaltere?

Završen konkurs “Moja prva plata”: Stiglo više od 17.000 prijava

Bar ne u transportu, jer pored cene od 47,5 evra po kamionu na istoj deonici Beograd – Niš, Srbija ima veći problem s „promajom“ na auto-putevima, a to je cena goriva. Naime, zbog goriva koje je skuplje kod nas nego u okolnim zemljama, tranzitni komercijalni saobraćaj odavno izbegava naše auto-puteve, ponovljeno je nedavno na skupu energetičara u Privrednoj komori Srbije, i tu se onda gubitak i na gorivu i na putarinama meri ozbiljnim iznosima novca.

Ministarka saobraćaja u prethodnoj vladi Zorana Mihajlović procenila je da će ove godine prihodi od naplate putarina biti od 40 do 45 miliona evra manji od planiranih, odnosno oko 3,5 odsto.

To znači da se od puteva godišnje u državnu kasu slije 1,3 milijarde evra, a da će poskupljenje doneti još 78 miliona evra.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike