Beograd bez ijednog autobusa, tramvaja, trolejbusa: Mnogi još pamte današnji dan pre 23 godine
Tog 12. januara 1998. počeo je najgori štrajk u istoriji GSP, sva vozila ostala su u garažama, Beograđani su morali da pešače satima ili da prevoze jedni

Prvi put u stogodišnjoj istoriji javnog gradskog prevoza, na današnji dan, pre 23 godine, nijedno vozilo GSP-a nije izašlo na beogradske ulice, razlog – štrajk. Štrajkači su pokazali neverovatnu doslednost u istrajavanju u svojim zahtevima, ali i do tada neviđenu, brutalnu nemilosrdnost prema Beograđanima, koji su zbog njih satima pešačili.
Neposredno posle praznika, tog 12. januara 1998. godine, svi radnici i sindikati stupili su u generalni štrajk. Tako je punih šest dana trajao “rat” između sindikalaca GSP-a i gradske vlade, a iako su privatnici radili i pre štrajka, za svega nekoliko dana njihov broj je upetostručen.
Pročitajte još:
Tih dana, Beograđani su se dovijali, svako na svoj način, kako da se prevezu s jednog mesta na drugo. Vozili su se svojim automobilima, taksijima, kombijima, biciklima, a mnogi su i pešačili.
Dok su građani pomagali jedni drugima prevozom privatnim automobilima, tadašnje gradske vlasti su „rešenje“ problema našle u uključivanju privatnih prevoznika koji su od tada počeli da zauzimaju sve više prostora na ulicama i da dobijaju sve veću podršku iz gradskog budžeta.
Prvog dana štrajka vojska i policija nisu pristale da se uključe u gradski prevoz, ali su shvatili da nešto mora da se preduzme, pa su, ipak, ustupili svoje autobuse.

Wikimedia/Srdjan Popovic
Posle pretnji radnicima GSP-a stečajem u preduzeću, kao i kriznih mera – uvođenja u saobraćaj linijskih taksija, kojih je bilo oko 1.300, privatnih autobusa, pa čak i vojnih i policijskih autobusa, štrajk je okončan posle dve nedelje.
Kao posledica ostalo je stalno angažovanje privatnika, a u njihova vozila moglo je da se uđe samo uz plaćanje u kešu na prvim vratima, često bez izdate ikakve karte ili potvrde. GSP je i dalje siromašio, jer se polovina putnika “švercovala”, odnosno nije kupovala mesečnu markicu.
Tek posle petooktobarskih promena, tačnije 2004. godine, privatni prevoznici su ušli u Integrisani tarifni sistem, pa je i u njihovim autobusima važila mesečna pretplatna karta, a propisani su i neophodni uslovi koje moraju da ispune da bi dobili posao prevoza putnika.
Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari