Pruga kao izlaz u svet: Velelepno zdanje Železničkog muzeja sagrađeno je pre 71 godinu

02.02.2021

17:28 >> 08:33

0

Zgrada je građena u stilu tipičnog neoklasicizma, prema projektu arhitekte Svetozara Jovanovića, a bila je namenjena Ministarstvu saobraćaja Kraljevine Jugo

Pruga kao izlaz u svet: Velelepno zdanje Železničkog muzeja sagrađeno je pre 71 godinu
Copyright Vikipedia/Google-Maps

Na uglu Hajduk-Veljkovog venca i Nemanjine ulice stacionirano je velelepno zdanje Železničkog muzeja, prvog u Jugoslaviji, koje je sagrađeno na današnji dan 1950. Vrata za građanstvo otvorena su tri godine kasnije, a posetiocima je bila prikazana prva postavka “Kroz istoriju jugoslovenskih železnica”, koju je moguće pogledati i danas.

Naime, zgrada je građena od 1927. do 1931. godine u stilu tipičnog neoklasicizma, prema projektu arhitekte Svetozara Jovanovića, a bila je namenjena Ministarstvu saobraćaja Kraljevine Jugoslavije.

Printscreen/Google Maps

Za muzej je karakteristična kula sa satom – završni motiv iznad centralnog timpanona glavne fasade.

U njemu su smešteni eksponati velike vrednosti, koji prikazuju razvoj železnice u svetu i našoj zemlji.

Tu se nalazi Rama, lokomotiva iz 1861. koja je vukla prvi svečani voz koji je stigao u Sarajevo 1882, kao i lokomotiva Milan, prva koja je izrađena u Srbiji, u Majdanpeku, 1882. godine.

U zdanju se nalazi više od 40.000 predmeta

Vikipedia

Muzej poseduje više od 40.000 predmeta, grupisanih u nekoliko zbirki. Najznačajnija je tehnička (zbirke lokomotiva, vagona normalnog i uzanog koloseka, signalnih i sigurnosnih uređaja i dr.), a zatim istorijska, umetnička i zbirka primenjenih umetnosti.

U svom sastavu Železnički muzej ima i arhiv i stručnu biblioteku. Arhiv čuva 134,35 dužnih metara istorijske tehničke dokumentacije, nekoliko hiljada originalnih fotografija i negativa, zbirke geografskih i železničkih mapa i plakata, a stručna biblioteka ima 8.500 naslova i 1.235 jedinica periodike.

Muzejski park

Printscreen/Google Maps

Izgradnja stanice “Beograd – centar” značila bi izmeštanje javnog saobraćaja iz stare Železničke stanice, čime bi se stvorili uslovi za realizaciju velikog kulturno-tehnološkog projekta – osnivanje Železničkog muzejskog parka.

U sklopu muzejskog parka nalazila bi se zgrada Glavne železničke stanice sa staničnim kolosecima iz 1884. godine, koja je pod zaštitom države kao nepokretno kulturno dobro od velikog značaja od 1983. Tu bi bili smešteni i okretnica, ložionica, vodotoranj od armiranog betona iz 1926, kao i pokretna tehnološka kulturna dobra, koja uključuju sačuvane muzejske parne lokomotive i putnička i teretna kola normalnog koloseka, koja bi bila izložena i dostupna posetiocima.

Vandalizovanje lokomotiva

Vikipedia

Grupa ljudi je krajem avgusta 2018. upala u zgradu “Ložionica” u kojoj su se nalazili neki od eksponata Železničkog muzeja, uključujući i stare lokomotive iz 19. veka. Brenerima su isekli i uništili dve lokomotive, za šta im je, prema rečima direktora Muzeja Nenada Vojčića, verovatno trebalo nekoliko dana.

Uništene su lokomotive Pula iz 1864. i Presek iz 1884. godine, kao i jedan ručno kovani vagon, sedam strugova i dve vertikalne bušilice.

Pročitajte još

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike