U zamci crvenog i zelenog svetla: Ovi semafori zadaju najveće glavobolje vozačima i pešacima

24.03.2021

09:05 >> 20:03

0

Dužina trajanja ciklusa zavisi od intenziteta saobraćajnog toka koji odgovarajuća signalna grupa kontroliše, a trajanje signalnog pojma može biti fiksne du

U zamci crvenog i zelenog svetla: Ovi semafori zadaju najveće glavobolje vozačima i pešacima
Pixabay

Da nije lako uskladiti rad semafora na prostoru sa velikim brojem gusto smeštenih semaforizovanih raskrsnica, pokazuje činjenica da danas vozači u prestonici, uglavnom, mnogo više vremena provode u svojim vozilima nego ranijih godina. Jedina rešenje za smanjenje saobraćajnih gužvi u Beogradu su moderan sistem za upravljanje semaforima i ulaganje u infrastrukturu. Ali, nije to, baš, lako izvesti.

Pored jedne od najopterećenijih saobraćajnica u prestonici – Brankove ulice, koja velikom broju vozača zadaje glavobolje, posebno u vreme popodnevnog špica, građani Beograda žale se i na duga čekanja u jednoj Voždovačkoj ulici.

Printscreen/Google Maps

U pitanju je Husova ulica, gde zeleno svetlo za vozila traje oko 30 sekundi, dok crveno “drži” oko 120 sekundi.

– Po dva puta na dan moram da prođem Husovom ulicom, kada idem i kada se vraćam sa posla. U smeru ka Dušanovačkom mostu stalno je gužva. Semafor baš kratko drži zeleno svetlo, možda oko 30 sekundi, ako ne i manje. Jedva da uspeju tri vozila da prođu. Zbog toga je tu stalno velika gužva, pogotovo kada se ljudi vraćaju sa posla, jer se vozila u ulicu uključuju sa auto-puta i iz Ljubičke ulice – kaže Srđan S. za 24sedam.

Pixabay

Iz Sekretarijata za saobraćaj kažu da je rad signala u Husovoj ulici uslovljen potrebom da se održava protočnost na mostu preko auto-puta.

– Čak i raskrsnica sa druge strane mosta (Ustanička – Kruševačka) koja je znatno većeg kapaciteta predstavlja problem zbog stvaranja redova vozila u levom skretanju, zbog vozila koja žele da se uključe na autoput u smeru ka Novom Beogradu – rekli su za 24sedam u sekretarijatu.

Pored vozača koji se žale na dugo držanje crvenog svetla, sličan problem imaju i pešači za koje prelaz u Bulevaru kralja Aleksandra, kod zgrade tehničkih fakulteta, zadaje prave muke.

Printscreen/Google Maps

Na ovoj lokaciji zeleno svetlo za pešake traje oko 20 sekundi, što znači da se crveno svetlo za njih uključuje kada stignu do pola ulice, te moraju brzim hodom ili u polutrku da pređu ostatak bulevara.

Ipak, u Sekretarijatu za saobraćaj imaju objašnjenje za ovaj slučaj.

– Prelazak pešaka na ovom prelazu se ne odvija samo u periodu zelenog signala, već postoji period zaštitnog vremena za pešake (koji je prikazan kao crveni signal za pešake) u kom pešak, koji je na kolovoz stupio u poslednjoj sekundi zelenog za njega, ima dovoljno vremena da krećući se normalnim hodom, bez ubrzavanja, pređe na drugu stranu ulice, a da do tog trenutka vozila na glavnom pravcu stoje, jer imaju sve vreme crveni signal – tvrde oni.

Dužina trajanja crvenog i zelenog svetla

Profimedia / Petr Hloušek / Právo

U Sekretarijatu za saobraćaj za 24sedam pojašnjavaju da dužina trajanja zelenog i crvenog svetla za vozila zavisi od intenziteta saobraćajnog toka koji odgovarajuća signalna grupa kontroliše, kao i da trajanje signalnog pojma može biti fiksne dužine, a može biti i promenljive.

– U Beogradu se postepeno eliminiše rad svetlosne signalizacije sa fiksnim trajanjem i prelazi se na način rada u kom trajanje signala zavisi od opterećenja u realnom vremenu – navode oni.

Dodaju da ciklus promene crvenog, žutog i zelenog svetla traje od 60 do 140 sekundi.

U sekretarijatu ističu da su najveće dužine trajanja ciklusa u najopterećenijim delovima grada (Terazijski tunel – Brankova ulica), dok su najkraće dužine ciklusa na manje opterećenim raskrsnicama izvan centra grada.

Cena jednog semafora

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Cena opremanja jedne semaforizovane raskrsnice (ili pešačkog prelaza) zavisi od tipa raskrsnice.

– Minimalna cena opremanja za pešački prelaz iznosi oko 2.000.000 dinara. Gornja granica opremanja raskrsnice može biti znatno veća (10.000.000 dinara i više) ako je u pitanju velika raskrsnica i ako se pored klasičnih semafora ugrađuje oprema za detekciju vozila, za detekciju tramvaja, oprema za slepe i slabovide, displeji sa pešačkim signalima, treptači i slično – kažu u sekretarijatu.

Ko je zadužen za popravku?

Održavanje semafora na teritoriji Beograda obavlja JP “Putevi Beograda”, koje poslove poverava javnim komunalnim preduzećima ili privrednim društvima.

Ipak, “Beogradput” obavlja najveći deo radova.

Pročitajte još

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti