Vremeplov: Knez Mihailovom su jurili automobili, a pešaci su se gurali na trotoarima

29.03.2021

08:00 >> 07:10

0

Godine 1935. u ovoj ulici sudari su bili česta pojava, jer je centralna gradska saobraćajnica spajala Terazije, Trg Republike i Kalemegdan

Vremeplov: Knez Mihailovom su jurili automobili, a pešaci su se gurali na trotoarima
Copyright Facebook/Crno-beli Beograd

“U centru Beograda se juče, opet, na uglu Knez Mihailove ulice i Vuka Karadžiča dogodio sudar između autobusa i dva automobila. Velikom srećom, i ovog puta nije bilo ljudskih žrtava”.

Ovako glasi početak teksta u “Vremenu”, od 5. oktobra 1935., a ko zna koliko je još sudara bilo u narednih 40 godina, kada je Knez Mihailova ulica bila otvorena za saobraćaj.

Centralna gradska saobraćajnica spajala je Terazije, Trg Republike i Kalemegdan. Čuveni “Insa” sat i velelepna izdanja i dan danas krase ovu najpoznatiju ulicu, koja je u to vreme imala dodatak na koji nismo navikli: autobuse, trolejbuse i automobile.

Čak i tada obožavanom, Knez Mihailovom ulicom građani su najviše voleli da šetaju, samo što su zbog protoka saobraćaja, bili stešnjeni na trotoarima, uz izloge i fasade.

Glavna pešačka arterija

Pred sam Dan republike Jugoslavije, 28. novembra 1975. na ulazu u Knez pojavio se žuti znak u crvenom krugu – zabrana saobraćaja. Na tabli ispod pisalo je: “Osim za dostavna vozila od 22 do devet sati”.

Te godine, kolovoz je oslobođen za pešake, a Knez Mihailova postala pešačka arterija grada koji je ubrzano rastao.

Spona između Beograđana i turista

Svoj današnji izgled dobila je 1987. godine i od tada se njome u šetnji mogu videti turisti, poslovni ljudi, kupoholičari, studenti, profesori, pa i akademici, zajedno sa srednjoškolcima i decom – jednostavno, ova ulica povezuje sve Beograđane i njegove goste.

Projektant pešačke zone bio je Branislav Jovin, čuveni beogradski urbanista koji je umnogome doprineo da Beograd dobije izgled metropole, nakon što se šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka izdigao iznad bede ratnog stradanja.

Ideja je bila da se centar otvori za ljude, a da automobile i autobuse (trolejbusi su u tom trenutku bili već otpisani) polako zameni metro.

U okolini su bile planirane i četiri garaže, od kojih je do danas izgrađena samo jedna, ona na Obilićevom vencu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike