Čim padne obilnija kiša vozači kao da zaborave da voze: Stručnjaci objašnjavaju šta je potencijalno rešenje za kolaps u saobraćaju

20.05.2021

17:30 >> 07:51

0

Autor: Jovana Vrećo

U Beogradu je juče palo oko 35 litara kiše zbog čega su se napravili ogromni zastoji na mostovima i bulevarima

Čim padne obilnija kiša vozači kao da zaborave da voze: Stručnjaci objašnjavaju šta je potencijalno rešenje za kolaps u saobraćaju
Copyright ATA Images/Printscreen/Naxi kamere/Twitter

Potpuni kolaps u prestonici postao je neizbežan prizor čim padne kiša, jer se tada na beogradskim saobraćajnicama, kao po pravilu, prave ogromni zastoji na mostovima i bulevarima, a dolazi i do povećanog broja saobraćajnih nezgoda.

Izgleda kao da vozači tada zaborave da voze, ali i kao da posle nevremena moraju da nauče novu “tehniku” – da plivaju svojim vozilima. Postavlja se pitanje kako je moguće regulisati ovaj probelm i izbeći ovakve situacije, koje su svakodnevne ako vremenske nepogode učestaju.

Problem 

Iz JKP “Beogradski vodovod i kanalizacija” za 24sedam su objasnili da je problem tokom velikih i intenzivnih pljuskova u Beogradu, kada padne preko 20 litara po metru kvadratnom, upravo u ogromnoj količini kiše koja padne u kratkom vremenskom periodu i ne može smesta da se evakuiše.

– Po količini padavina u Beogradu, samo je juče, 17. maja, palo oko 35 litara kiše po metru kvadratnom, dok je u prvoj polovini meseca palo ukupno isto toliko – navode iz ovog preduzeća.

Veći rizik za niže delove

Kako su objasnili u “Vodovodu” niži delovi grada prirodno imaju veći problem nego viši.

– Sva voda, koju kanalizacija ne može da primi, slije se u niže zone – navode u preduzeću.

Dodaju i da se tokom tih većih padavina nanosi smeće, šut i drugi građevinski materijal u slivnike, što dovodi do smanjenog kapaciteta primanja vode, odnosno zagušenja slivnika, kao i da su juče, po završetku padavina, nadležne ekipe obavile i njihovo dodatno čišćenje.

Rekordna količina kiše

Ističu da se njihove ekipe redovno angažuju, kao i da sa neophodnom mehanizacijom redovno održavaju slivnike i kompletnu kišnu kanalizacionu mrežu.

– U Beogradu ima oko 35.000 slivnika koji se redovno čiste minumum dva puta tokom godine, dok se u zavisnosti od potrebe oni čiste i vanredno – naveli su u “Vodovodu”.

Takođe, napomenuli su da kišna kanalizacija nije dimenzionirana da primi rekordnu količinu padavina.

– Kanalizacija ne može da se projektuje na osnovu intenzivnih padavina koje tokom godine uslede nekoliko puta. Takva prakse ne postoji ni u drugim zemljama u svetu –  objašnjavaju u preduzeću.

Za kraj apeluju na građane da ne bacaju otpatke na ulicu, ali i na izvođače građevinskih radova da više obrate pažnju na skladištenje materijala.

Kiša – glavni krivac za kolaps

Stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić za 24sedam ističe da je definitivno glavni krivac – kiša, s obzirom na to koja je količina pala.

Na pitanje zašto saobraćajnice ne mogu da podnesu tu količinu padavina i da li je možda neadekvatna infrastruktura krivac stručnjak daje jasno objašnjenje:

– Saobraćajna mreža se nikada ne projektuje i ne organizuje za maksimalno opterećenje koje se javi jednom u 100 dana. Pravi se za normalno opterećenje od 85 odsto od onog što je maksimalno – navodi naš sagovornik i dodaje da kada bismo pravili saobraćajnice i puteve da zadovolje sve, to bi “papreno koštalo”.

Zato, kako stručnjak za saobraćaj naglašava, sve se projektuje za normalno i povećano opterećenje.

– U vršom opterećenju imamo problem jer se tada pojavljuje u saobraćaju mnogo više ljudi nego inače. To se, u stvari, dešava jer su im loši uslovi, na primer u gradskom prevozu, pa će radije da koriste automobil. Zato kada pustite više vozila, na mreži koja je projektovana za određen saobraćaj, normalno je da mora doći do zastoja – objašnjava Vujanić.

Pametne mere

Kako bismo rešili ovaj problem gužve u saobraćaju čim kiša padne, ali i u regularnim uslovima, stručnjak za saobraćaj rešenje vidi u jednom predlogu.

Pročitajte još:

– Potrebno je smanjiti broj vozila i to pametnim merama. To nije novo, već je nešto što se radi i na zapadu. Da bi se povećala popunjenost vozila, a tako se smanjio i broj vozila na putu, neophodno je dati pogodnost onima kojih je više u jednom vozilu (više od tri osobe) i to kroz mogućnost korišćenja žute trake – kaže Vujanić i dodaje da bi primena ovakvih mera značajno smanjila gužvu i u Beogradu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike