Od konja koji jure do validatora: Kakvim tramvajima su se Beograđani nekada vozili

01.08.2021

08:00 >> 11:44

0

Krajem 2000-ih započela je modernizacija sistema, a poslednje promene bile su 2019. godine

Od konja koji jure do validatora: Kakvim tramvajima su se Beograđani nekada vozili
Copyright Facebook/Tramvaji Beograda/Befunky

Prvi put beogradskim ulicama tramvajski točkovi otisnuli su se krajem pretprošlog veka, tačnije 14. oktobra 1892. godine, kada je svečano puštena u saobraćaj novosagrađena linija “konjskog” vozila, koji je vozio od Kalemegdana do Slavije.

U međuvremenu, sagrađene su šine za “konjski” tramvaj od Električne centrale do “Žagubice” (Vukov spomenik) i od Terazija do Novog groblja kroz Fišeklijsku ulicu, današnji Bulevar kralja Aleksandra.

Prvi beogradski tramvaj

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Четвртак, 17. јун 2021.

Za narednih skoro 10 godina nije proširivana mreža Beogradske varoške železnice, ali kada je posle Majskog prevrata 1903. poslove oko izgradnje i eksploatacije tramvajskog saobraćaja i električnog osvetljenja preuzeo belgijski kapital – takozvano Belgijsko anonimno društvo, ubrzana je elektrifikacija tramvajskih pruga, tako da su tokom 1904. električni tramvaji potisnuli vozila sa konjskom zapregom sa svih linija.

Tramvajska mreža Beograda 1908. godine, Vikipedia

Iako je saobraćao svega 12 godina i sa beogradskih ulica nestao pre više od veka, sećanje na konjski tramvaj je živo, te mnog Beograđani za tramvajski depo i dalje kažu “štala”.

“Terazijski” i “topčiderski” tramvaj

Belgijanac šezdesetih

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Среда, 28. јул 2021.

Pored elektrifikacije postojećih, Belgijsko anonimno društvo izgradilo je 1906. samo jednu novu tramvajsku liniju: Kolarac (današnji Trg Republike) – Tašmajdan kroz Svetogorsku ulicu, koju je opsluživao jedan tramvaj. Tako je te godine saobraćalo ukupno 16 dvoosovinskih dvomotornih tramvajskih kola sa motorima od 35 i 45 konjskih snaga.

Belgijanac gb 119 niz Tadeuša Košćuška

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Понедељак, 07. јун 2021.

Prvi tip je nazvan “terazijski”, zato što je saobraćao kroz varoš, imao je karoseriju sa udobnim “ispunjenim” sedištima i naslonima obloženim pletenom morskom trskom. Drugi tip kola nazvan je “topčiderski” i imao je drvene klupe, a tramvaji na zaprežnu vuču služili su dugi niz godina kao prikolice električnih tramvajskih kola. Njih je takođe bilo dve vrste – s letnjom otvorenim i zimskom zatvorenom karoserijom.

Novih 13 linija

Škoda na liniji 1 kod Narodnog pozorišta tridesetih godina prošlog veka

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Петак, 04. децембар 2020.

Posle Prvog svetskog rata, kada su oštećene Električna centrala i razvodna mreža, osnovana je Uprava tramvaja i osvetljenja, a sukcesivno su zamenjivani i stubovi na mreži. Takođe, čelične trolne žice zamenjene su bakarnim, pruge rekonstruisane, stari tramvaji popravljeni.

Tada su nabavljeni novi, moderni tramvaji: dvoosovinski Simens, AEG, Škoda i Kolben, kao i četvoroosovinski BBC, sve po utvrđenom programu radova i nabavki, koji je izvršavan u etapama sve do 1932. godine.

Beograd je tada imao već 13 tramvajskih linija sa ukupno 65,5 kilometara tramvajskih pruga.

Tramvaj Djuro Djakovic TMK-201, gb 87 na liniji 7 kod Železničke stanice osamdesetih

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Четвртак, 24. јун 2021.

Do 1941. godine vozni park je pojačan sa 12 četvoroosovinskih i četvoromotornih tramvaja proizvedenih prema BBC licenci u Prvoj jugoslovenskoj tvornici vagona, strojeva i mostova u Brodu na Savi (današnji “Đuro Đaković”) i Železari “Jesenice”, kao i sa šest Breda tramvaja sa automatskim vratima, a tramvajska mreža dostigla svoj istorijski maksimum – 81,4 kilometra.

Tramvajem su sa centrom Beograda bili povezani Zemun, Karaburma, Zvezdara, Voždovac, Dorćol, Senjak, Dedinje, Crveni krst i drugi delovi grada.

Trolejbusi gurnuli tramvaje u stranu, ali na kratko

gb 240 početkom 2000-ih

Posted by Tramvaji Beograda / Trams of Belgrade on Недеља, 02. мај 2021.

Sledećih deceniju i po gradskim planerima trolejbus je bio na prvom mestu, kada je pijedestal ustupio autobusu, a tramvaj gurnut u stranu. To je trajalo sve do šezdesetih godina, kada je ukinuta linija do Čukarice i otvorene prikolice definitivno otišle u istoriju.

Pročitajte još

Tada su ponovo beogradskim ulicama saobraćali “predratni” tramvaji, sa izuzetkom pet belgijskih PPC tramvaja nabavljenih 1953. i prototipom Gošinog tramvaja, koji se ni po čemu nije razlikovao od tramvaja iz dvadesetih, tako da u serijsku proizvodnju nikad nije ušao.

Novi vek i modernizacija

24sedam/Katarina Mihajlović

Krajem 2000-ih godina započela je modernizacija sistema, a poslednje promene bile su 2019, kada je tramvajski sistem proširen spajanjem Banovog Brda i Novog Beograda preko Mosta na Adi.

Tramvaji su preko ovog mosta prvi put prevezli putnike 6. juna 2019. godine i to linijama 11 i 13.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike