Borba sa čudovištem od 200.000 tona: Zašto brod koji je blokirao Suecki kanal brine ceo svet?

26.03.2021

17:13 >> 18:18

0

Samo tokom 2020. godine ovuda je prošlo 18.800 brodova sa teretom teškim 1,17 milijardi tona

Borba sa čudovištem od 200.000 tona: Zašto brod koji je blokirao Suecki kanal brine ceo svet?
Copyright Tanjug/Cnes2021, Distribution Airbus DS via AP

Brod-kontejner “Ever Given”, koji je od utorka nasukan u Sueckom kanalu, blokira dnevno oko 9,6 milijardi dolara robe. Ovaj zastoj košta 400 miliona dolara na sat u trgovini koja se odvija duž plovnog puta koji je vitalni prolaz između istoka i zapada.

Prema podacima stručnjaka za špediciju, dnevni promet ovim kanalom prema zapadu iznosi 5,1 milijardi dnevno, a prema istoku 4,5 milijardi na dan, što je veliki udarac za lanac snabdevanja.

“Ever Given”, kojim upavlja tajvanska kompanija “Evergen Marine” i koji je dug 400 metara i širok 59 metara, bez obzira na pokušaje ekipe ostaje nasukan na desnu obalu kanala. Kao jedan od najvećih brodova-kontejnera na svetu, težak je 200.000 tona i može da preveze 20.000 kontejnera.

Kanal, koji razdvaja Afriku od Srednjeg istoka i Azije, jedan je od naprometnijih trgovinskih puteva na svetu, jer 12% globalnih trgovinskih dobara prolazi kroz njega.

Višemilionski zastoj

“Ever Given” trenutno blokira više od 160 plovila koja čekaju da se on oslobodi kako bi nastavili svoj put. Na njima se, osim nafte, nalaze mnogi proizvodi, kao što su odeća, nameštaj, proizvodne komponente i automobilski delovi.

Tanjug/AP Photo/Mohamed Elshahed

– Sad čujemo da neke brodarske kompanije počinju da usmeravaju svoje brodove na drugu rutu, oko južnog vrha Afrike, Rta dobre nade, zbog čega bi njihovo putovanje moglo da bude duže za 5500 kilometara i da traje 12 dana više – rekao je Gaj Platen, generalni sekretar Međunarodne brodske komore, istakavši da će ovaj zastoj imati “ogromne efekte na lanac snabdevanja”, zbog čega će na kraju ispaštati potrošači.

Samo tokom 2020. godine Sucekim kanalom prošlo je 18.800 brodova sa teretom teškim 1,17 milijardi tona, što je u proseku 51 brod dnevno.

– Neki brodovi su već promenili rutu, što je možda dobra odluka u ovom trenutku, dok će plovila koja čekaju u redu u kanalu morati da čekaju i nadaju se da će uskoro moći da nastave dalje – rekao je Lars Džensen, direktor “Sea Intelligence Consulting”, kompanije koja pruža konsultantske ulsuge u oblasti brodarske industrije.

Očekuje se da će se situacija pogoršati tokom vikenda, kada će se oko 100 brodova pridružiti onima koji već čekaju u redu, čime će se broj zarobljenih plovila povećati na više od 300.

Tanjug/Suez Canal Authority via AP

Bilo je planirano da “Ever Given” u englesku luku Filikstou stigne početkom aprila, ali je sada datum njegovog prispeća neizvestan.

Iz međunarodnog udruženja bodara BIMCO kažu da će kašnjenja zbog ovog incidenta biti sve veća i da će to uticati na količinu zaliha.

Osim hiljade kontejnera punih dobara, nasukani brod sabotira i hiljade praznih kontejnera koji tek treba da budu napunjeni za izvoz.

Ako su kašnjenja kratka, većina kompanija uspeva da reši problem, ali bi u ovom slučaju zagušenje moglo da traje danima ili nedeljama, što bi bio ozbiljan udarac za gobalni lanac snabdevanja koji je već zategnut zbog pandemije koronavirusa.

Tanjug/Suez Canal Authority via AP

Neke kompanije će svoja dobra dostaviti avionskim putem, dok će druge pokušati da nadomeste zastoj pomoću vozova, ali ukoliko “Ever Given” ostane nasukan nekoliko nedelja, džepovi potrošača će to ozbiljno osetiti.

Ukoliko se brod ne oslobodi uskoro, stručnjaci strahuju da bi to moglo uticati na tržište nafte i brodarstvo, što bi dovelo i do poskupljenja proizvoda za svakodnevnu upotrebu.

Da bi se nasukani brod odblokirao, potrebno je sa se pomeri od 15.000 do 20.000 kubnih metara peska kako bi se došlo do dubine od 12 ili 16 metara. Tek tada “Ever Given” bi mogao da nastavi svoju plovidbu.

Pročitajte još

– Cilj je da se to uradi do subote uveče. Srećom, brod je u dobrom stanju, nije oštećen, što je veoma važno. Ali izgleda da je dobro zapeo – rekao je Piter Berdovski, direktor kompanije za pomorske usluge GAC, koja pokušava da oslobodi “Ever Given”.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike