
Kako će biti izabran sledeći dalaj-lama? Zašto je to problematično pitanje i zbog čega su tri države upletene u sve
Situacija je izuzetno zamršena

Dalaj-lama je u sredu potvrdio da će imati naslednika koji će nastaviti ulogu duhovnog vođe tibetanskih budista, u saopštenju izdatom tokom proslave njegovog 90. rođendana.
Rekao je da su mu vođe tibetanskih duhovnih tradicija, članovi tibetanskog parlamenta i vlade u egzilu, koji se nalaze u indijskom okrugu Daramšala, i budisti iz celog sveta, uključujući kontinentalnu Kinu i Tibet, pisali, zahtevajući da institucija nastavi sa radom.
- U skladu sa svim ovim zahtevima, potvrđujem da će institucija dalaj-lame nastaviti sa radom - rekao je on.
Saopštenje je izdato u trenutku kada su se budistički učenjaci i monasi iz celog sveta okupili u gradu Makleod Gandž u Daramšali, gde dalaj-lama živi, kako bi učestvovali u proslavi njegovog 90. rođendana. Grad, poznat i kao "Mala Lasa" jer je zapravo prestonica tibetanskih budista u egzilu, domaćin je trodnevne verske konferencije kojom dalaj-lama predsedava.
Ali prilika nije samo verska. Kako se bira sledeći dalaj-lama i ko će ga izabrati od velikog je geopolitičkog značaja.
Vekovima su tibetanski budistički lideri birali i ustoličavali novog dalaj-lamu tek nakon intenzivne potrage i naknadnog školovanja nakon smrti aktuelnog duhovnog vođe. Ako sadašnji dalaj-lama, 14. po redu, ponudi još detalja u narednim danima o tome kako bi njegov naslednik mogao biti izabran ili ko bi to mogao biti, to bi predstavljalo dramatičan prekid sa tradicijom.

Ono što kaže i što ne kaže biće pažljivo praćeno u Americi, Indiji i Kini.
Dalaj-lama, dobitnik Nobelove nagrade za mir koji je pobegao iz Tibeta u Indiju 1959. godine, smatra se separatistom u Pekingu, koji je brzo reagovao na komentare duhovnog vođe u sredu, insistirajući da ima pravo veta na izbor sledećeg dalaj-lame.
Indija, kao njegov domaćin već 66 godina, takođe ima koristi od budućnosti institucije dalaj-lame, koji je upoznao svakog indijskog premijera otkako je zemlja stekla nezavisnost.
U snažnoj poruci Kini u četvrtak indijski ministar za manjine Kiren Ridžidžu rekao je na konferenciji za novinare da niko osim dalaj-lame ne može da odluči o sledećem nasledniku.
- Svi oni koji slede dalaj-lamu smatraju da o inkarnaciji treba da odluči utvrđena konvencija i po želji samog dalaj-lame. Niko drugi nema pravo da o tome odlučuje osim njega i postojećih konvencija - rekao je Ridžidžu.
Sjedinjene Američke Države, koje dugo navode tibetanski pokret u egzilu kao dokaz kineskih ekscesa u oblasti ljudskih prava, takođe će želeti da se uvere da lepak koji sve to spaja, institucija dalaj-lame, nastavlja da postoji.
Tanjug/AP photo
Dakle, ko će izabrati sledećeg dalaj-lamu, može li aktuelni da zbuni kinesku vladu i da li bi mogle da postoje dve dalaj-lame?
Kako se bira dalaj-lama?
Izbor sledećeg dalaj-lame, koji će biti ustoličen kao duhovni vođa tibetanskog budizma, proces je ukorenjen u vekovnim tradicijama, duhovnim verovanjima i ritualima.
Tradicionalno se dalaj-lama smatra reinkarnacijom Avalokitešvare, bodisatve saosećanja, i veruje se da je svaki dalaj-lama naslednik u nizu reinkarnacija.
Tradicionalno, potraga za reinkarnacijom dalaj-lame obično počinje nakon perioda žalosti. Visoko rangirane lame (duhovne vođe) formiraju odbor za potragu kako bi identifikovali sledećeg dalaj-lamu, na osnovu znakova kao što su pravac u kom se kreće dim tokom njegove kremacije, pravac u kom je gledao kada je umro i vizije proroka, uključujući i one na Lamo Lacu, jezeru koje se smatra svetim u Tibetu.
Kada se potencijalni kandidati identifikuju, oni prolaze kroz niz testova kako bi potvrdili svoj identitet kao reinkarnacije. Kandidati su obično mladi dečaci rođeni otprilike u vreme smrti prethodnog dalaj-lame. Međutim, sadašnji dalaj-lama je rekao da nema razloga da žena ne bude sledeća reinkarnacija.
Tanjug/AP photo
Nakon što se kandidat izabere, dete počinje rigorozno obrazovanje iz budističke filozofije, svetih pisama i liderskih odgovornosti, pripremajući se da preuzme ulogu i duhovnog i, istorijski gledano, političkog vođe tibetanskog naroda.
Ko je sadašnji dalaj-lama i kako je izabran?
Tenzin Gjaco, 14. i sadašnji dalaj-lama, rođen je kao Lamo Dondup 6. jula 1935. godine, u poljoprivrednoj porodici u regionu koji se sada nalazi u kineskoj provinciji Ćinghaj. Identifikovan je kao reinkarnacija kada je imao jedva dve godine.
Nakon smrti 13. dalaj-lame, potraga se završila kada je dete identifikovalo stvari svog prethodnika frazom: "to je moje, to je moje". Iako je većina dalaj-lama rođena u Tibetu, jedan je otkriven u Mongoliji, a jedan u regionu koji se danas nalazi na severoistoku Indije.
U martu 1959. godine, nakon neuspelog tibetanskog ustanka protiv kineske kontrole, dalaj-lama je prerušen pobegao iz Lase, prelazeći Himalaje na konju i peške, i konačno stigao u Indiju 31. marta te godine. Skoro 100.000 tibetanskih izbeglica danas živi u različitim delovima Indije, što je najveća populacija neke zajednice u egzilu.
Njegovo bekstvo označilo je kraj tradicionalne tibetanske uprave i početak života u egzilu, odakle je vodio tibetansku borbu za autonomiju.
Tanjug/AP photo
Šta je dalaj-lama rekao o svom nasledniku?
Obraćajući se oduševljenoj gomili sledbenika i monaha u Makleod Gandžu u ponedeljak, 30. juna, dalaj-lama, obučen u tradicionalnu crvenu odoru i žuti šal, rekao je da "postoje okviri za nastavak institucije" dalaj-lame.
- Mislim da sam bio u mogućnosti da služim darmi (kosmički zakon i red) i svesnim bićima i odlučan sam da nastavim to da činim - dodao je, napominjući da se sa 90 godina oseća "fizički zdravo i dobro".
Takođe je nagovestio gde treba tražiti sledećeg dalaj-lamu. Napominjući da je svrha reinkarnacije nastavak rada prethodnika, 14. dalaj-lama je u svojoj knjizi "Glas za one bez glasa", objavljenoj u martu 2025. godine, napisao da će se "novi dalaj-lama roditi u slobodnom svetu". U stvari, to je značilo da je dalaj-lama dekretom odredio da reinkarnacija neće biti u Kini ili Tibetu koji kontroliše Kina. Ranije je rekao da bi se njegova inkarnacija mogla naći u Indiji.
Da li je postojao rizik da neće biti naslednika?
Četranaesti dalaj-lama je u prošlosti sugerisao da možda uopšte neće imati naslednika.
Godine 2011. rekao je da će, kada napuni 90 godina, konsultovati svoje kolege lame i tibetansku javnost i "ponovo proceniti da li institucija dalaj-lame treba da se nastavi ili ne".
Tanjug/AP photo
Godine 2014, tokom posete 14. Svetskom samitu dobitnika Nobelove nagrade za mir u Rimu, tada 79-godišnji duhovni vođa rekao je da će to da li će novi dalaj-lama biti ustoličen posle njega zavisiti od okolnosti nakon njegove smrti i da je to "na tibetanskom narodu".
- Institucija dalaj-lame jednog dana će prestati da postoji. Ove institucije koje je stvorio čovek prestaće da postoje. Nema garancije da neće doći neki glupi dalaj-lama kao sledeći, koji će se osramotiti. To bi bilo veoma tužno. Dakle, mnogo je bolje da vekovna tradicija prestane u vreme prilično popularnog dalaj-lame - rekao je aktuelni verski vođa u intervjuu za BBC.
Kakav je stav Kine po ovom pitanju?
Kina insistira da samo njena vlada ima ovlašćenje da odobri reinkarnaciju dalaj-lame, tretirajući to kao pitanje nacionalnog suvereniteta i verske regulacije. Ovaj stav je učvršćen zakonom iz 2007. godine, koji nalaže da sve reinkarnacije tibetanskih "živih Buda" mora odobriti država i da moraju poštovati kineske zakone, verske rituale i istorijske presedane.
Kineski zvaničnici su više puta izjavili da sledeći dalaj-lama mora biti rođen u Kini, a da će se svaki naslednik rođen u inostranstvu ili imenovan u egzilu smatrati "nelegitimnim".
Tanjug/AP Photo/Ashwini Bhatia
Ključni element predloženog procesa Kine je sistem zlatnih urni, metod dinastije Ćing iz 18. veka u kom se imena kandidata stavljaju u zlatnu posudu, a jedan se bira žrebom.
U sredu je kinesko Ministarstvo spoljnih poslova podvuklo svoj stav u vezi sa izborom sledećeg dalaj-lame.
- Reinkarnacija dalaj-lame, pančen-lame i drugih velikih budističkih ličnosti mora biti izabrana žrebom iz zlatne urne, a odobrena od centralne vlade - rekla je portparolka Ministarstva spoljnih poslova Mao Ning na redovnoj konferenciji za novinare. Pančen-lama je druga najvažnija figura u tibetanskom budizmu.
- Kineska vlada sprovodi politiku slobode verskih uverenja, ali postoje propisi o verskim pitanjima i metode za upravljanje reinkarnacijom živih tibetanskih Buda - dodala je Mao.
Sadašnji dalaj-lama ne podržava metod zlatne urne, tvrdeći da mu nedostaje "duhovni kvalitet". U martu 2015. godine tadašnji guverner Tibeta Padma Čoling optužio je dalaj-lamu za "skrnavljenje religije i tibetanskog budizma", dodajući da dalaj-lama pokušava da uzurpira pravo Pekinga da odlučuje.
- Ako kaže da nema reinkarnacije, onda nema reinkarnacije? Nemoguće. Niko u tibetanskom budizmu ne bi se složio sa tim - rekao je Čoling.
AP Photo/Ashwini Bhatia
Dok se razgovori o pronalaženju sledećeg dalaj-lame tradicionalno odvijaju nakon smrti aktuelnog, kineski stav zabrinuo monahe i Tibetance u egzilu da bi Peking mogao pokušati da otme instituciju.
Da li je Kina ranije uticala na izbor?
Da. Godine 1995. dalaj-lama je prepoznao dečaka u Tibetu kao reinkarnaciju pančen-lame. Bio je to šestogodišnjak, Gedun Čokiji Njima, sin lekara i medicinske sestre iz tibetanskog grada Nakču.
Ubrzo nakon toga, kineske vlasti su privele dečaka i preselile porodicu. Od tada nije poznato gde se nalaze.
Na njegovo mesto Peking je imenovao svog kandidata, što su tibetanski budisti u egzilu i mnogi u Tibetu u velikoj meri odbacili, koji smatraju da je pančen-lama koga su izabrali Kinezi nelegitiman.
Nestanak pančen-lame 1995. godine bio je prekretnica u kinesko-tibetanskoj političkoj istoriji, rekao je Barnet.
Profimedia
- Kineska strana je odlučila da mora da kontroliše ne samo koje dete treba da bude izabrano, već i da li se lama može reinkarnirati, gde se može reinkarnirati, ko treba da ga traži - rekao je on.
Kinezi su jasno stavili do znanja da dalaj-lama treba da bude isključen iz procesa.
Ta epizoda je ključni razlog zbog kog se sadašnji dalaj-lama i Tibetanci u egzilu protive izboru bilo kakve buduće reinkarnacije unutar Kine, uključujući Tibet. Izabrano dete bi jednostavno moglo biti oteto, kao što se dogodilo pre 30 godina.
Da li je izbor i geostrateško pitanje?
Jeste, uglavnom za Indiju i Sjedinjene Države.
Za Indiju, koja je domaćin tibetanskoj vladi u egzilu, sukcesija dalaj-lame ukršta se sa nacionalnom bezbednošću i njenim napetim graničnim odnosima sa Kinom.
Nju Delhi će želeti da nastavi da pruža gostoprimstvo i utočište dalaj-lami i njegovim sledbenicima, a "tibetanski izgnanici u Indiji nude polugu i tampon Indiji u odnosu na kineski uticaj u himalajskom regionu", smatraju analitičari.
Profimedia
Interesovanje SAD za Tibet datira još iz doba hladnog rata, kada je CIA podržavala tibetanski otpor protiv kineske okupacije, pedesetih godina prošlog veka, uključujući i nakon dalaj-laminog egzila.
Vašington je dugo pokazivao dvostranačku podršku verskoj autonomiji tibetanskih budista, uključujući i izbor sledećeg dalaj-lame.
Kada je Kina 2015. tvrdila da ima ovlašćenje da izabere sledećeg dalaj-lamu, američki zvaničnici su to javno odbacili, tvrdeći da samo tibetanski budisti treba da odluče. Najsnažniji stav zauzet je 2020. godine usvajanjem Zakona o tibetanskoj politici i podršci (TPSA) pod predsednikom Donaldom Trampom.
Novi stav SAD eksplicitno je podržao pravo dalaj-lame da sam odredi svoju reinkarnaciju i odobrio sankcije kineskim zvaničnicima koji su se mešali u proces.
Međunarodna podrška tibetanskom pravu da odlučuje o instituciji dalaj-lame odraziće se na geopolitičko rivalstvo između SAD i Kine, kao i Kine i Indije u budućnosti.
Bonus video
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari