Žene su "iskrivljene" u svojim i u tuđim očima: Lal Batman, umetnica iz Istanbula za 24sedam
02.06.2022 | 18:30
"Od prvog trenutka kad sam došla u Beograd, osetila sam neku njegovu posebnu energiju i auru. To je nešto što do sada nisam osetila u drugim gradovima kada prvi put dođem", ističe autorka izložbe “ENTR’ACTE"
Beograđani i svi oni koji posete izložbu “ENTR’ACTE: Između činova života” mlade umetnice Lal Batman iz Istanbula moći će da vide i osete Beograd na jedan potpuno drugačiji način, onako kako im svaki dan promiče pored očiju u svakodnevnoj žurbi i "jurnjavi".
Zanimljivo je da je ova izložba nastala kao plod jednogodišnjeg rada sociološkinje Ebru Jetiskin i umetnice Lal Batman, a u bioskopu Balkan, gde smo razgovarali sa Lal, sve je u znaku pripreme i već se mogu nazreti prvi obrisi izložbe koja će na ovom mestu biti otvorena 4. juna u 20 časova.
- Ono sve što smo mi doživeli tokom ovih godinu dana u Beogradu i pretočili u umetnički rad sada posetioci izložbe mogu da osete i dožive kao svoje lično iskustvo - kaže Lal Batman za 24sedam.
Ona objašnjava da će izložba biti postavljena u prizemlju i na spratu.
- U prizemlju će pored slika i instalacija biti prikazan video rad u kojem će biti predstavljeno sve ono što sam ja videla na ulicama Beograda, onako kako sam ga ja doživela - kaže umetnica.
Nasuprot tome, na prvom spratu biće prikazano ono što se dešava mimo ulica grada, i ono što nas sve okružuje, neki prirodan tok života kojeg često ne vidimo, poput prirode i drveća.
Kao savršeno mesto za ovu izložbu pokazao se bioskop Balkan, sa svojom specifičnom arhitekturom i autentičnom atmosferom.
- Bioskop Balkan je institucija koja je uvek predstavljala kritiku, odnosno sve ono što je mimo standardnog toka društva - objašnjava Lal, zašto je baš izbor pao na stari bioskop.
Sama izložba je sastavljena od dosta filmskih elemenata, tako da će biti i posebno interaktivno iskustvo za posetioce.
Postoji jedna stara izreka: "Život je nešto što nismo planirali", i čini se da je upravo tako i nastajala ova izložba.
- Od prvog trenutka kad sam došla u Beograd, osetila sam neku njegovu posebnu energiju i auru. To je nešto što do sada nisam osetila u drugim gradovima kada prvi put dođem. Kasnije sam upoznala i kulturu i arhitekturu koja je za mene kao umetnika posebno važna, ali definitivno energija Beograda je na mene ostavila najveći utisak - kaže umetnica iz Turske, koja je godinu dana sa manjim prekidima "osluškivala" srpsku prestonicu.
Izložba je nazvana “ENTR’ACTE" i predstavlja sve ono što se dešava između, neki međuprostor, trenutak koji nastaje izvan svih tokova.
- Gledajući i posmatrajući taj deo uspeli smo da sagledamo veći deo onog Beograda kojeg većina nije svesna, samim tim, posetioci će moći da vide taj deo života, kao da gledaju kroz mikroskop - objašnjava umetnica.
S obzirom na to da je Lal iz Istanbula neizbežno je pitanje koliko su slični i koliko se međusobno razlikuju ova dva grada.
- Postoji dosta sličnosti i u kulturi, i ljudima i muzici. I to me je zaintrigiralo. Zbog toga sam i želela da ostanem u Beogradu i malo više produbim zajedničke tačke dva grada, još više da ih upoznam i ojačam - kaže Lal.
U sklopu izložbe prikazani su i "iskrivljeni" portreti žena.
- "Iskrivljenost" je povezana na način na koji danas drugi gledaju ženu. Tako se iznad porteta mogu videti zvezdice i lajkovi, koji služe da privuku pažnju i pokažu koliko je nešto primamljivo. Sama forma portreta gde su određeni delovi tela iskrivljeni, prošireni ili umanjeni predstavlja sam taj proces kako sebe neko vidi u odnosu na ono kako ga neko drugi vidi, odnosno, šta se dešava sa telom i duhom kada dobijamo kritiku fizičkog izgleda - zaključuje umetnica.
Ovde se nameće i pitanje koliko popularnost serija poput "Sulejman Veličanstveni" doprinosi kulturi spektakla u savremenom urbanom životu i koliko "iskrivljenosti" pogleda na ženu.
- Sama serija se trudi da prikaže orijentalan tip žene onako kako je to bilo u Osmanlijskom carstvu i palatama. Međutim tu se ne prikazuje šira slika samog života, koji je tu tekao i gde su mnoge žene bile istraživači, bavile se između ostalog, naukom, i muzikom. Serija se ne trudi da prikaže drugu stranu, ostaje u nekom mimohodu. I upravo ova izložba je fokusirana onaj deo koji se ne vidi. Ono što se dešava, a ne vidi se - ističe sociološkinja i kustoskinja izložbe Ebru Jetiskin za 24sedam.