Skrinšotovi naše stvarnosti: "Nepodesna" poezija Ognjena Obradovića
18.06.2022 | 15:00
Za svoju prvu knjigu, „Oticanja“, pre šest godina nagrađen je priznanjem „Mladi Dis“
Zbirka pesama "Uslovi koriščenja" Ognjena Obradovića u izdanju "Raštan izdavaštva" predstavljena je u KC Grad.
Užičanin Ognjen Obradović, godinama piše poeziju, drame i scenarije. Inače je dramaturg, doktorand na Fakultetu dramskih umetnosti i asistent na predmetu Istorija svetskog pozorišta i drame.
Za svoju prvu knjigu, „Oticanja“, pre šest godina, Ognjen je nagrađen priznanjem „Mladi Dis“, a Užičani su posebno ponosni, jer na sceni Narodnog pozorišta u piščevom rodnom gradu, od 2018. godine, živi predstava „Kako održavati fikus“, rađena upravo po njegovom tekstu.
Pesma „Naše ulice“ iz zbirke "Uslovi korišćenja" postala je i deo Prolećne izložbe ULUS-а ,,Umetnost i društvo“.
- U aprilu prošle godine odlučio sam da na jednoj beogradskoj zgradi precrtam grafite koji šire mržnju i uspeo sam uprkos neiskustvu, koje posle nije bilo lako oprati. Međutim, najbolji deo desio se tek nakon moje akcije. Sutradan je neko, u znak podrške, podebljao linije koje sam ja povukao. Nakon toga, ponovo su se oglasili prvobitni autori grafita koji su pokušali da vrate natpise u prvobitno stanje. Taj čet se nastavio i trajao je preko godinu dana, što sam ja pokušao da prenesem u pesmi "Naše ulice" - objašnjava Obradović kako je nastala ova pesma.
Na pitanje da li umetnost može da menja društvo i samog umetnika Obradović kaže da je njega promenila.
- Mene je promenila i ne bih se usudio da joj osporim tu snagu. Nadam se da me čini samosvesnijim i boljim čovekom, a kad shvatim da to ne čini, znaću da je vreme da promenim lektiru - kaže ovaj pesnik.
Obradović u svojoj novoj zbirci pesama podseća na rastrzanost čoveka u ubrzanom, brendiranom životu.
- To je svet društvenih mreža i brendova koji nas zarad profita neprestano poziva da budemo najbolje verzije sebe, praveći od nas anksiozne i isplativo nezadovoljne potrošače. Ako na to dodate ovdašnji loš ekonomski standard i nezalečene tranzicione rane, igrica postaje još tragikomičnija. S druge strane, Internet i društvene mreže promenili su način na koji komuniciramo, pa i to kako razumemo sebe i svet oko sebe. Mi više ni ne čitamo isto, naša percepcija je prekodirana, o čemu potkrepljeno i pitko piše Nikolas Kar u knjizi „Plitko“ - objašnjava Obradović, u kakvom svetu danas živimo.
Prema njegovim rečima u takvom svetu poezija se nalazi u paradoksalnoj poziciji.
- Istovremeno je zbog kratke forme prijemčiva za društvene mreže, ali i krajnje nepodesna jer poetski tekst zahteva posvećeno i strpljivo čitanje. Baš zbog toga, poželeo sam da se u ovoj knjizi pesnički približim svim tim pitanjima - zaključuje ovaj pesnik.
O knjizi:
"Ovo je poezija za sve koji strahuju da će postati „najbolja verzija sebe” – zvučni kao slogani, instagramski upeglani, prijatni kao motivacioni govornici. Pesnički postupak Ognjena Obradovića liči na pravljenje skrinšotova naše stvarnosti, koje potom zumiramo i opet otkrivamo sebe – zbunjene i usamljene s ove strane ekrana. Uslovi korišćenja nas bar za trenutak tera da se fokusiramo, izađemo iz beskrajnog skrolovanja (nepotrebnih) informacija i iskreno posmatramo sebe i druge. Izvesno je da će svaki čitalac pronaći u ovoj zbirci stihove koji će mu omogućiti da stvarnost sagleda drugim očima i da odluči šta dalje sa tim novim, očuđenim pogledom na svet"
Natalija Jovanović
"Druga zbirka pesama Ognjena Obradovića, Uslovi korišćenja, u potpunosti razobličava marketinško i digitalno, kao amblematične pojmove naše svakodnevice. Preispitujući svet kroz odnose arhitekture i neoliberalnog kapitalizma ili, na primer, istorije i industrije zabave, autor uspeva da ironičnim rakursom poetizuje jezik reklamnih slogana (koji licemerno skriva socijalno-ekonomsko izrabljivanje) i na taj način ukaže na grotesknost okruženja u kojem obitavamo. Vredna posledica ovakvog pesničkog pristupa jeste zahtev da poskidamo sve maske, nametnute bleštavilom trgovačkih brendova sa ekrana, da bismo doprli do sopstvene autentičnosti"
Petar Matović