Alarmanta statistika! Svaki peti poginuli u saobraćajkama ne napuni tridesetu
24.05.2021 | 18:00 >> 05:38
Oko 65 ljudi koji poginu u saobraćajnim nesrećama svake godine mlađe je od 25 godina
Prema istraživanjima Svetske zdravstvene organizacije saobraćajne nezgode su vodeći uzrok smrtnosti mladih od 15 do 30 godina, kao i lica starosti do 14 godina.
Što se tiče Srbije, prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja u saobraćajnim nezgodama od januara do aprila 2021. godine poginulo je 109 lica u 105 saobraćajki. A među poginulima je 19 lica starosti od 15 do 30 godina koja pripadaju kategoriji mladih, kažu za “24sedam” u agenciji.
– Ukoliko se posmatra procentualno, od početka godine mladi čine 17 odsto poginulih lica u saobraćajnim nezgodama na teritoriji Republike Srbije. Međutim, javni rizik stradanja mladih lica u saobraćajnim nezgodama u odnosu na ostatak populacije je 8,4 što je veće od prosečnog javnog rizika smrtnog stradanja za celu populaciju koji iznosi osam. Mladi jesu ranjiva kategorija u saobraćaju, kojoj treba posvetiti posebnu pažnju – kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Oni naglašavaju da pored ovih lica od 15 do 30 godina, posebno treba obratiti pažnju decu do 14 godina ali i straije od 65 jer su to, takođe, ranjive grupe.
Broj poginulih raste sa godinama
Takođe, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku može se videti da broj mladih poginulih ljudi raste procentualno sa brojem njihovih godina. Tako u kategoriji od 1 do 24 godine najviše ima poginulih između tinejdžera od 15 do 19 godina, kao i mladih ljudi od 20 do 24 godine.
Od 2015. do 2019. je u Srbiji ginulo oko 65 mladih ljudi godišnje, od čega u je proseku svega desetak bilo mlađe od 15 godina. Nažalost, ova crna statistika nije samo u našoj zemlji jer su saobraćajke na svetskom nivou odnesu više života mlađih od 25 godina nego svi ostali uzroci.
Profesor saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za “24sedam” da je naša statistika u skaldu sa svetskim trendovima gde najveći broj poginulih u saobraćaju ima 22,5 godine.
– U Americi mogu da voze već sa 16 a kod nas sa 17 godina, pa se pretpostavlja da se prvih nekoliko godina još i paze a onda postanu neoprezni – objašnjava Vujanić.
Ne prihvataju da je saobraćaj opasan
On smatra da mladi ljudi teže prihvataju da je saobraćaj opasan i da se zbog toga ponašaju manje bezbedno.
– Kada ste videli nekog ko ima 70 godina da snima kamerom dok vozi 220 na auto-putu? Dakle, odnos prema opasnosti je labav kod ljudi koji imaju 25 do 30 godina i oni se često ponašaju nebezbedno. Drugo oni često i žure jer je to izgleda postao najbolji način rešavanja problema u savremenom društvu. Još jedna uzrok je i česta želja za dokazivanjem – kaže profesor.
Vujanić, ipak, da smo uspeli da približimo svetskim trendovima što se tiče broja poginulih u saobraćajkama.Pročitajte još:
– Uspeli smo da se približimo svetskim trendovima. Najbolje zemlje sveta imaju otprilike tri poginula na 10.000 registovanih vozila. Prosek Evrope je oko četiri a mi smo sada na oko šest. Kada smo počeli da menjamo zakone imali smo po 18 poginulih na 10.000 registrovanih vozila. A ima u EU i zemalja koje su gore od nas – objasnio je Vujanić.
Broj poginulih u saobraćajkama (2015-2019)
Godina Starost Broj poginulih
2015 1-4 4
5-9 1
10-14 6
15-19 16
20-24 38
Ukupno / 65
Godina Starost Broj poginulih
2016 1-4 1
5-9 1
10-14 3
15-19 24
20-24 35
Ukupno / 64
Godina Starost Broj poginulih
2017 0-4 5
5-9 7
10-14 11
15-19 13
20-24 29
Ukupno / 65
Godina Starost Broj poginulih
2018 1-4 2
5-9 4
10-14 4
15-19 24
20-24 36
Ukupno / 70
Godina Starost Broj poginulih
2019 0-4 1
5-9 3
10-14 6
15-19 22
20-24 29
Ukupno / 61