Umesto drveća, pod prozorom 30.000 automobila: Stanari naselja Stadion protiv gradnje magistrale

18.04.2021

20:30 >> 10:03

0

Neki od razloga zašto su žitelji protiv ovog projekta su: iseljavanje građana usled življenja u blizini UMP, socijalna disfunkcija, enormno zagađenje, već

Umesto drveća, pod prozorom 30.000 automobila: Stanari naselja Stadion protiv gradnje magistrale
Printscreen/Beobuild

Stanari naselja Stadion, omeđanog ulicama Dr Milutina Ivkovića, Maglajskom, Šekspirovom, Ružićevom, Jezdićevom i Sime Lukina Lazića, protive se gradnji unutrašnjeg magistralnog prstena (UMP), od Hipodroma do Autokomande, jer bi to značilo seču 269 stabala i gradnju auto-puta, zbog kojeg bi na desetine hiljada automobila svakodnevno prolazilo ispod njihovih prozora, što bi dodatno zagadilo vazduh u prestonici.

Naime, žitelji ovih ulica pokrenuli su peticiju “Ne guši, ne ruši”, povodom plana o izgradnji magistrale čija bi realizacija ima ekološke, urbanističke i saobraćajne posledice po ovaj deo Beograda.

Generalnim planom razvoja predviđeno je da tunel bude probijen kroz Topčidersko brdo – čiji će izlaz biti u neposrednoj blizini Partizanovog stadiona. Zatim se trasa nastavlja auto-putem do Autokomande, preko Dušanovca, do petlje “Šumice”, uz Ulicu Grčića Milenka, preko Crvenog krsta, Krfske ulice, Severnog bulevara, do Pančevačkog mosta.

Kako su gradski čelnici svojevremeno istakli, za ovu saobraćajnicu potrebno je izdvojiti oko 30 miliona evra i isto toliko za rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, dok je za izgradnju tunela ispod Topčiderskog brda potrebno između 50 i 60 miliona evra.

Izgradnja ovog dela UMP iziskuje seču 269 stabala

Printscreen/Beobuild

Predstavnica potpisnika peticije i jedan od mnogobrojnih stanara koji su se pobunili protiv ovog plana Ljiljana Kovačević istakla je za 24sedam da je najveća primedba na ovaj plan u vezi sa ekologijom, jer bi se izgradnjom tog dela UMP uništio znatan deo zelenih površina.

– Bilo bi posečeno 269 stabala duž Ulice dr Milutina Ivkovića, koja su do sada imala funkciju zaštite od komunalnog zagađenja, kao i 60 platana. Projektom nisu predviđene površine na kojima bi moglo da se posadi novo zelenilo koje bi preuzelo funkciju starog, a to je odbrana od aero-zagađenja i buke – kaže Kovačevićeva.

“Pored naših prozora bi prolazilo između 20.000 i 30.000 vozila”

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Pored seče stabala, UMP se svrstava u kategoriju auto-puta, što bi, kako naša sagovornica kaže, značilo da bi na dan pored njihovih terasa prolazilo između 20.000 i 30.000 vozila, prosečnom brzinom od 80 km/č.

Posledice aero-zagađenja

Da je zagađenje štetno, potvrđuju razna oboljenja koja se javljaju kod ljudi: hronični bronhitis, astma, emfizem, karcinom pluća, trovanje, slabljenje imunog sistema…

– Preko Autokomande dnevno prođe oko 70.000 automobila u raznim pravcima, a nova trasa bi, pored već postojećeg aero-zagađenja, komunalne buke i vibracija, dodala još 30.000 vozila, što bi rezultiralo dodatnom emisijom ugljen-dioksida, kao i ostalih štetnih materijala – objašnjava Kovačevićeva.

Ističe da bi trasa stanarima Ulice dr Milutina Ivkovića oduzela preko tri hektara zemljišta, parking-mesta koja su već u deficitu, kao i da bi se prekinule pešačke staze i stepeništa, ali i da bi se temelji buduće saobraćajnice postavili na podzemne objekte zgrada.

Kovačevićeva kaže da bi ovaj projekat omogućio veći protok vozila, kao i smanjenje vremena njihovih kretanja i uštedu na gorivu, ali bi posledice bile znatno veće.

– Neki od razloga protiv gradnje su: iseljavanje stanara usled življenja u blizini UMP, socijalna disfunkcija, enormno zagađenje, veća buka za građane uz tu trasu, smanjen komfor življenja, ali i visoki troškovi izgradnje, održavanja i revitalizacije magistrale – objašnjava ona.

Projekat štetan po najmlađe

Printscreen/Google Maps

Kovačevićeva pojašnjava da bi bile ugrožene i mnogobrojne predškolske i školske ustanove, jer je u parku ispred Vojne gimnazije predviđeno da bude postavljena izduvna ventilacija jednog tunela.

– Tu se nalaze još i nemačka škola, vrtić i gimnazija, kao i specijalna škola “Anton Skala”. Predviđeno je da ventilacija drugog tunela izađe iza Muzeja Jugoslavije, gde se u neposrednoj blizini nalaze vrtić “Sveta Petka” i britanska škola – kaže ona.

Naša sagovornica napominje da na tom potezu živi, uči školu i trenira više hiljada dece.

– Projekat je naročito štetan po decu, koja trebaju fizički i mentalno pravilno da se razvijaju, da udišu zdrav vazduh, da ne budu okružena bukom, i da, pored svega, imaju pravo na budućnost – zaključuje Kovačevićeva.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi