Misterija broja 1: Kako je prva tramvajska linija pala u zaborav, a "dvojka" ušla u legendu

14.10.2020

06:41 >> 12:09

0

Autor: Jovana Vrećo

Beograđani su se prvi put vozili tramvajem 1892. godine, od Kalemegdana do Slavije, a ta trasa nosila je oznaku jedan sve do 1947.

Misterija broja 1: Kako je prva tramvajska linija pala u zaborav, a "dvojka" ušla u legendu
Copyright Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Beograđani, ali i svi oni koji putuju kroz srpsku prestonicu javnim prevozom, čuli su za tramvaj „dvojka“, koji je stekao kultni status zbog svoje trase koja okružuje strogi centar grada. Tramvajska linija broj jedan, koje nema na ulicama već decenija, međutim, svojevrsna je misterija.

Tog 14. oktobra 1892. godine Beograd još nije svrstavan u evropske metropole, a na trasi od Kalemegdana do Slavije putnike je počeo da prevozi prvi prestonički tramvaj, koji je ponosno nosio broj jedan. Između dva svetska rata postojala je i linija 1a, koja je vozila trasom od hrama Svetog Save do Crvenog Krsta.

Trolejbus mu „ukrao slavu“

Ulicama Beograda, 1947. godine, prošao je i prvi trolejbus. Upravo on je istisnuo tramvaj sa linije broj 1, koji je nastavio da funkcioniše kao trolejbuska linija. Potom je uvedena trasa od Kalemegdana do Lekinog brda, i linija 1 je skroz nestala. Tako je bilo sve do 1978. godine, kada se na ulice Beograda vratio tramvaj 1. U to vreme je „jedinica“ saobraćala od Kalemegdana do Rakovice.

Definitivni kraj ovoj liniji došao je 1985. godine, kada su nadležni procenili da se ne isplati jer nema dovoljno putnika, a delom i zbog njenog preklapanja sa linijom 3.

Tako je otišla skoro u zaborav, ostajući samo u sećanjima starijih sugrađana koji pamte ovu, sada već mitsku, liniju.

Ni „slava“ tramvaja 4 i 8 nije dugo trajala

Linija broj 8, a kako neki izvori navode i linija broj 4, ukinute su da bi mesto ustupile trolejbusima, ali se vozila sa tim brojevima na ulicama prestonice nikada nisu pojavila.

Terazije kao tramvajsko čvorište

Pre Drugog svetskog rata, Terazije su bile tramvajsko čvorište. Šine su odatle išle ka Slaviji, Kalemegdanu, ali i ka Brankovoj i ka Bulevaru Kralja Aleksandra. Godine 1947. Terazije su preuređene, šine povađene. Privremena okretnica tramvaja je napravljena na današnjem Trgu Nikole Pašića, koji je tada bio u izgradnji, a početkom sredine prošlog veka tramvaji su se preselili na okretnicu kod crkve Svetog Marka gde su ostali do danas.

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Planovi ostali samo u najavi

– Beograd će narednih godina ponovo dobiti tramvajsku liniju broj jedan, koja će saobraćati od Slavije do Kalemegdana, gde će se ona račvati levo i desno. Linija će ići preko Trga republike, kroz Vasinu i preko Studentskog trga, Uzun Mirkovom do Kalemegdana.

Ovako je još pre dve godine zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio vraćanje u život tramvaja „jedinica“. Ipak, iako je, kako je tada i sam rekao, studija saobraćajnih stručnjaka pokazala da je opravdana potreba za uvođenjem pomenute linije, do danas to nije zaživelo.

Trase tramvajskih linija:

2 – Pristanište – Vukov spomenik – Pristanište

3 – Tašmajdan – Kneževac

5 – Kalemegdan (Beko) – Ustanička

6 – Tašmajdan – Ustanička

7 – Ustanička – Blok 45

7L – Tašmajdan – Blok 45

9 – Banjica – Blok 45

10 – Kalemegdan (Beko) – Banjica

11 – Kalemegdan (Beko) – Blok 45

12 – Omladinski stadion – Slavija – Banovo brdo

13 – Kalemegdan (Beko) – Banovo brdo

14 – Ustanička – Banjica

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike