Ponovo su u trendu: Čizme koje su bile simbol bunta i radničke klase slave 60. rođendan

18.01.2021

12:20 >> 12:52

0

Mada njihova priča počinje više od decenije pre toga

Ponovo su u trendu: Čizme koje su bile simbol bunta i radničke klase slave 60. rođendan
Copyright Pixabay

Čizme koje decenijama ponosno gaze ulicama svetskih metropola, ove zime nezaobilazni deo autfita svakog trendsetera, nekada su bile simbol bunta i radničke klase. Iako se za nastanak čuvenih martinki vezuje 1. april 1960. godine kada su se prve Dr. Martens čizme pojavile u Ujedinjenom Kraljevstvu, njihova priča počela je znatno ranije.

Klaus Mertens je bio doktor u nemačkoj vojsci za vreme Drugog svetskog rata. Dok je bio na odsustvu 1945. godine je na skijanju povredio članak. Obične vojničke čizme koje je nosio bile su veoma neudobne za njegovu povređenu nogu pa je, dok se oporavljao, osmislio poboljšanja za čizme koja su uključivala mekšu kožu i đon sa vazdušnim jastučićima. Kada se rat završio, a mnogi Nemci krali vrednosti iz sopstvenih gradova, Mertens je uzeo kožu iz obućarske radnje. Od te kože je napravio sebi par čizama sa sada poznatim vazdušnim đonom.

Profimedia

Nije imao mnogo sreće u prodaji čizama sve dok 1947. u Minhenu nije sreo starog prijatelja sa univerziteta, doktora Herberta Funka koji se zainteresovao za novi model obuće. Tako su njih dvojica te godine u mestu Zeshaupt počeli da ih proizvode koristeći odbačenu gumu sa nemačkih vojnih aerodroma.

Udobne i izdržljive čizme su ubrzo postale hit među domaćicama – osamdeset procenata kupaca u prvoj deceniji su bile žene starije od četrdeset godina. Do 1952. godine prodaja se toliko uvećala da su otvorili fabriku u Minhenu, a do 1959. se kompanija dovoljno razvila da su Mertens i Funk odlučili da plasiraju svoj proizvod na svetsko tržište. Kako su to učinili, britanski proizvođač obuće R. Griggs Group Ltd. je kupio prava da proizvodi te čizme u Ujedinjenom Kraljevstvu. Oni su prilagodili ime engleskom izgovoru, blago promenili izgled pete kako bi bolje stajale, dodali prepoznatljivi žuti štep i zaštitili đon pod imenom AirWair.

Profimedia

I tako su se prve Dr. Martens čizme pojavile u Ujedinjenom Kraljevstvu 1. aprila 1960. Bile su od kože boje trule višnje sa osam kopči. Postale su popularne među radnicima, naročito među poštarima, policajcima i fabričkim radnicima. Krajem šezdesetih, skinhedi su počeli da nose martinke i ulične bande su od tih crvenih čizama napravile svojevrstan zaštitni znak. Razvili su posebnu tehniku mazanja čizama crnim imalinom tako da se dobijao mramorirani efekat.

Sredinom sedamdesetih počeli su da ih nose i ljubitelji panka, a postale su popularne i među pripadnicima najrazličitijih supkultura. U 21. veku, martinke se prodaju isključivo pod imenom AirWair i ima ih u desetinama stilova, uključujući i tradicionalne crne cipele, sandale i čizme sa čeličnim prstima. 1. aprila 2003, kompanija Dr. Martens je zaustavila proizvodnju u Ujedinjenom Kraljevstvu zatvarajući više od 1000 radnih mesta. Od tada se sva njihova obuća proizvodi u Kini i u Tajlandu.

Inovatori, revolucionari, muzičari i slobodni mislioci pretvorili su skromnog proizvođača obuće u svetski poznati alternativni brend. A sada, maltene svako ima barem jedan model obuće ovakvog tipa.

Pročitajte još

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

TAGOVI:

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike