10 najvećih rivalstava u istoriji automobilske industrije

19.11.2020

16:10 >> 16:16

0

Autor: Z. A.

Neka od njih traju i dan-danas

10 najvećih rivalstava u istoriji automobilske industrije
Ilustracija - Copyright Pixabay

Automobilska industrija je prepuna rivalstava, ali ona u nekim slučajevima dostižu prava kultna obeležja. Konflikti su sastavni deo sveta trka, a oni se često preliju i u prodajne salone, a zatim i na puteve, gde navijački nastrojeni kupci biraju automobil čija je marka direktno ili indirektno povezana s njihovim omiljenim trkačima. Rivalstva su naravno dobra za kompanije jer ih prisiljavaju da kreiraju bolje primerke automobila iz godine u godinu, da bi bili za korak ispred „protivnika“.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI I: Informišite se zbog kojih „sitnica“ sigurno padate na tehničkom pregledu

Pred nama su samo neka od najvećih rivalstava u automobilskoj industriji:

1. Bentley vs. Rolls-Royce

„Rolls-Royce“ je posedovao „Bentley“ od 1931. do 1998., tako da su se ove dve kompanije takmičile na prijateljskoj osnovi, a njihovi modeli automobila su često koristili iste komponente. „Bentley“ je usvojio nešto više sportski imidž nakon što je „Vickers“ preuzeo obe marke 1980, ali taj put nije bio utaban sve dok Britance nije osvojila „Volkswagenova imperija“ 1998. „Rolls-Royce“ je takođe bio pod VW-ovim krovom, da bi nakon komplikovanog niza dogovora i pregovora došao u ruke BMW-a.

Dvadeset dve godine nakon razdvajanja, dve britanske luksuzne ikone su postali „ljuti“ rivali u brojnim segmentima, uključujući i SUV kategoriju.

Bentley

2. BMW vs. Mercedes-Benz

Ova dva nemačka proizvođača provela su decenije gledajući svoja posla. Dok je BMW prvenstveno proizvodio živahne porodične automobile i učestvovao u trkama, „Mercedes“ je bio značajan igrač u segmentu luksuznih automobila, u okviru kojeg je i stekao imidž proizvođača masivnih prestižnih limuzina, u kojima se vozila svetska elita, pa i Josip Broz Tito.

3. Cadillac vs. Lincoln

Najpoznatije američke luksuzne marke automobila bore se za novčanike finansijski potkovanih kupaca i vladinih zvaničnika većim delom svoje egzistencije. Temeljno modifikovani modeli „Lincolna“ su prevozili američke predsednike decenijama (Džon F. Kenedi je ubijen u „Continentalu“ 1963)., ali je Bela kuća u najvećoj meri bila lojalna „Cadillacu“, još od isporučivanja blindiranog „Fleetwooda“ 1984.

Oba ova proizvođača su na teži način naučila da prevoz šefa države i imidž izgrađen na osnovu te fame, nisu dovoljni za komercijalni uspeh, tako da je došlo do erozije poslovanja tokom osamdesetih i devedesetih.

4. Ferrari vs. Ford

Rivalitet između „Forda“ i „Ferrarija“ je na interesantan način dokumentovan filmom „Ford v Ferrari“ iz 2019. Naime, „Ford“ je pokušao da kupi „Ferrari“ ranih šezdesetih, koji je tada bio nezavisna kompanija, ali se njegova delegacija vratila u Mičigen praznih ruku nakon neuspelih pregovora. Čelnici američke kompanije su zatim lansirali kampanju kojom su želeli da poraze i osramote italijansku firmu tamo gde bi je to najviše bolelo: na trkačkoj stazi. Prvih par pokušaja je propalo, ali je na kraju se Ford ipak okitio titulom u Le Manu.
Ford je neočekivano ponovo potpalio rivalstvo kada je lansirao GT 2015, kupe sa središnje pozicioniranim motorom, inspirisan pobednikom iz Le Mana, GT40.

Printscreen/YouTube

5. Ferrari vs. Lamborghini

Ferućio Lamborgini (1916–1993), bogati industrijalac sa severa Italije, lansirao je 1963. automobilsku marku koja nosi njegovo ime, jer je bio umoran od plaćanja popravki za njegov „Ferrari“. „Lamborghini“ je zamišljen kao arhirival upravo „Ferrarija“, pre nego što je i kreirao svoj prvi automobil. Enco (1898–1993) možda nije obraćao mnogo pažnje na Ferućiov prvenac, 350GT, jer su u to vreme mali proizvođači sportskih kupea bili malobrojni, ali nije mogao da ignoriše čuvenu „Miuru“ sa središnje pozicioniranim motorom 1966, jer je ovaj autoobil zauvek promenio segment superautomobila. „Ferrarijev“ prvi model s centralno postavljenim 12-cilindarskim agregatom je pristigao tek 1973.
Ovaj rivalitet traje i dan-danas, naravno na radost automobilskih entuzijasta, koji uživaju u izgledu, zvuku i (oni srećni) u vožnji italijanske „egzotike“.

6. Peugeot vs. Renault

Dva najveća francuska proizvođača automobila su više od sto godina međusobni konkurenti, kako na domaćem, tako i inostranom tržištu. „Renault“ je često bivao ispred, ali „Peugeot“ nikada nije mnogo zaostajao, a tokom prve decenije 21. veka je proširio svoj portfolio, pripojivši „Opel“.
Prošle, 2019. godine, PSA grupa, koja poseduje Peugeot, bila je najveći francuski proizvođač, ali je Renault bio najprodavaniji kao marka.

7. Fiat 500 vs. MINI Cooper

„Volkwagen“ zaslužuje zasluge za uvođenje retro „fazona“ na tržište, jer podsetimo, nemačka marka je lansirala „novu bubu“ 1998. MINI, koji je pod vlasništvom BMW-a, sjajno je iskoristio pruženu mogućnost da englesku ikonu modernizuje i materijalizuje za 21. vek. Prva generacija je u prodaju krenula 2000. „Fiat“ je uzvratio s „uskrsnutim“ 500 2007.
U Evropi, a i preko Atlantika, MINI i 500 su se pozicionirali kao lideri u ovom, tada cvetajućem automobilskom segmentu. Takođe, oba modela su poslužila kao osnova za rastuću ponudu derivata. Mini je osvojio kupce svojim premium atributima, dok je 500 bio interesantan svima koji su želeli „lajfstajl“ vozilo po pristupačnoj ceni.
„Fiat“ je drugu generaciju 500 učinio čisto električnom. MINI užurbano razvija četvrtu generaciju svog modela, a rivalitet će se definitivno nastaviti i tokom ove decenije. Mini je takođe dostupan u električnoj verziji, dok se 500 više ne prodaje u Americi.

Autoexpress.co.uk

8. Honda Accord vs. Toyota Camry

„Hondina“ i „Toyotina“ limuzina su u igri još od 1980. godine, s tim što je njiihovo prisustvo najdominantnije u SAD. Oba modela su bila na vrhu američke bestseler liste, nudeći sličan miks vrednosti, koje su pre svega podrazumevale pouzdanost i priuštivost. Vole ih vozači koji pre svega cene odsustvo bilo kakvog stresa.

U današnje vreme, „Accord“ i „Camry“ se suočavaju sa zajedničkim protivnikom: SUV/krosoverima. Aktuelne generacije su bolje nego ikada ranije, uzbudljivije za vožnju, ali to im nije pomoglo da ih u 2019. po prodaji nadmaše pandani s povišenim klirensom – CR-V i RAV4.

9. Jeep Wagoneer vs. Land Rover Range Rover

„Wagoneer“ i originalni „Range Rover“ nisu bili predviđeni da budu rivali. Vremenska razlika između ova dva modela iznosi osam godina, a prostorna se ogleda u čitavom okeanu. Pored toga, kreirani su za različite ciljne grupe. Ipak, krajem osamdesetih, došlo je do kratkog preklapanja jer je potražnja za luksuznim, moćnim SUV-ima spremnim za sve terene bujala širom Amerike. Oba modela su bila više od decenije stara, ali su u to vreme ispunjavala želje kupaca.

Tokom devedesetih je ovo rivalstvo utihnulo. „Land Rover“ je postepeno pozicionirao „Range Rover“ u višu tržišnu nišu, dok je „Jeep Grand Wagoneer“ zamenjen više „mejnstrim“ orijentisanim „Grand Cherokeejem“. Oni će ponovo „ukrstiti koplja“, jer „Jeep“ na scenu vraća „Grand Wagoneer“ naziv s jednom stvari na umu: pokvariti račune „Range Roveru“ koliko je god to moguće.

Himalaya

ČITAJTE I: Stvoren za auto-put besa: „Hercules“ ima preko 1.300 KS, šest točkova i oklop

10. Tesla vs. svi

Malo je onih koji su „Teslu“ uzimali previše ozbiljno, kada je kalifornijski proizvođač lansirao električni „Roadster“ 2006, baziran na „Lotus Eliseu“. Automobilski istorijski panteon je preplavljen „startap“ firmama koje nisu mogle da finansiraju svoje ambicione projekte, a činilo se da je i „Tesla“ jedna od njih. Međutim, kada je na scenu stupio „Model S“ 2012, prvi automobil kreiran samostalno „od glave do pete“, stvari su počele drastično da se menjaju.
„Tesla“ je u međuvremenu uživao u monopolu na premium električne automobile, sve dok 2019. nije skinut veo s „Porsche Taycana“, odgovora nemačke marke na „Model S“. Definitivno, konkurencija se budi, a gotovo svi etablirani proizvođači imaju ili planiraju električne modele u svojoj gami, koji „na nišanu“ imaju upravo Teslu.

Tesla Cybertruck

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Vrele gume

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike