Hladno vreme ne znači nužno i kraj sezone za motocikliste: Ovo su saveti "u inat hladnoći"

10.11.2021

10:55

0

Želite da iskoristite svaki plaćeni dan registracije ili vam je motocikl sredstvo za dostavu?

Hladno vreme ne znači nužno i kraj sezone za motocikliste: Ovo su saveti "u inat hladnoći"
Capture - Copyright Printscreen/YouTube/ Srkcycles

Hladno vreme ne znači nužno i kraj sezone za motocikliste. Bilo da želite da iskoristite svaki plaćeni dan registracije ili vam je motocikl sredstvo za dostavu, slede saveti "u inat hladnoći".

Zaštitna oprema

Za vožnju po lošem i hladnom vremenu, lična zaštitna oprema je preduslov za bilo kakvu aktivnost na motociklu. Kada je temperatura manja od 10 stepeni, potrebno je da koristite nešto drugačiji arsenal opreme nego inače.

Kaciga pod obavezno mora da bude zatvorenog tipa. To je integralna (full face) ili “flip-up”. Sve ostalo neće funkcionisati. Ispod kacige koristite potkapu. Po mogućstvu zimski model, koji ima zaštitu od vetra i prekriva vrat i deo grudi. Ukoliko nemate takvu potkapu, za zaštitu možete iskoristiti veliki šal ili deblju maramu.

Jedan od problema s kojim ćete se sigurno susreti jeste magljenje vizira. Ono nastaje tako što topao vazduh koji izdišemo dolazi u kontakt sa hladnim vizirom.

Postoje “antifog” sredstva, ali jedino pravo rešenje je “PinLock”. To je dodatak koji se montira na vizir kacige, stvarajući vazdušni džep između vas i hladnog vizira što sprečava magljenje u velikoj meri.

Jakna i pantalone moraju biti namenski za vožnju motocikla, uz dodatak zimske postave. Zapamtite, bez obzira na sve, oprema mora da vas zaštiti od pada. Zbog toga ne dolazi u obzir korišćenje zimskih pantalona i jakni bez zaštite u vidu protektora.

Dobro je da pantalone i jakna imaju mogućnost spajanja ziperom. To će vas umnogome zaštiti od prodora hladnog vazduha.

U nekim slučajevima ni dodatna zimska postava nije dovoljna. Tada je potrebno koristiti tzv. aktivni veš.

Šake i stopala su prvo što strada na hladnoći, jer ne mogu da zadrže toplotu. Rukavice obavezno moraju biti zimske (ali namenske za motocikliste). Kao alternativu, u obzir možete uzeti podrukavice. One zapravo predstavljaju terminalni sloj koji klasična moto-rukavica nema.

Obuća mora da bude duboka kako bi prekrila celokupan članak. Čarapa takođe igra bitnu ulogu, pa je savet da koristite one od merino vune.

Kišno odelo

Čak i da imate vrhunsku zaštitnu opremu, ona neće vredeti ako je natopi kiša. Leti i možete nekako da „istrpite“, ali u kasnu jesen mokra oprema je siguran put do hipotermije. Kišno odelo treba uvek da vam bude u pripravnosti i na dohvat ruke.

Ne samo što će vas zaštiti od kiše, već će vas utopliti i učiniti vožnju prijatnom, bez obzira na spoljašne uslove. Kišno odelo je osnovni deo opreme svakog motocikliste, zato ne odlažite kupovinu.

Dodatna oprema na motociklu

Pored lične zaštitne opreme, postoji i nekoliko odličnih rešenja u vidu dodatne opreme za vaš dvotočkaš koja vas mogu zaštiti od vremenskih uticaja.

Povišeni viziri i štitnici za ruke odlično blokiraju strujanje hladnog vazduha. Ako vam se ne dopada kako izgledaju, uvek ih možete demontirati kada dođe lepše vreme. Kada su skuteri u pitanju, za većinu možete nabaviti “kecelju” ispod koje možete sakriti noge.

Verovatno najbolja stvar koju možete da ugradite su grejači ručica. Nisu skupi i relativno lako se montiraju. Bićete prezadovoljni rezultatom. Jednom kada budete osetili taj komfor, nećete pristati na manje.

Postoje i opcije kao što su grejači sedišta. Neki modeli skutera i motocikala tu opciju imaju fabrički ugrađenu, ili se mogu naknadno ugraditi. Važno je napomenuti da motocikli i skuteri u većini slučajeva imaju električni sistem koji ne može da podrži više dodatih potrošača, pa budite oprezni pri ugradnji opreme za grejanje kako biste izbegli kvarove na namotajima, regleru ili čak i požar.

Hladni režim vožnje


Kada su temperature bliže minusu, celokupan motocikl se ponaša drugačije. Agregat teško dostiže radnu temperaturu, pa je potrebno biti nežan na gasu.

Gume su hladne i tvrđe. Više ne možete očekivati prianjanje kao tokom lete. Ulje u amortizerima postaje gušće, pa će se motocikl osetno drugačije ponašati prilikom upijanja loše podloge.

Zbog gore pomenutog, veoma je bitno da uskladite vožnju sa zimskim okolnostima. Držite veće odstojanje od drugih vozila zbog dužeg zaustavnog puta. Kada skrećete, budite lagani na gasu i ne naginjite se previše bez preke potrebe.

Gas otvarajte tek kada je motocikl izašao iz nagiba. Ako vaš dvotočkaš poseduje modove vožnje, koristite mod za kišu. Ako ga nema, budite u jednom stepenu prenosa više nego inače. To će zahtevati nešto precizniju kontrolu kvačila zarad bezbednosti.

Zlatno pravilo je da svaka komanda koju dajete motociklu ne sme da bude odsečna, već odmerena i progresivna.

Potencijalne opasnosti


Kada je hladno, postoji niz potencijalnih opasnosti na koje vi ne možete da utičete. Veoma je bitno da vi kao motociklista budete svesni toga. Jer kada jednom shvatite da ste na dva točka inferiorni u saobraćaju, bićete bolji motociklista.

Vidljivost je smanjena usled magle i zagađenosti, stakla su zamagljena. U takvim uslovima niko ne očekuje motociklistu niti će se posebno truditi da vas uoči na vreme. Rešenja za to nema, osim da adaptirate svoju vožnju i vozite kao da ste nevidljivi. Donekle možete pomoći sebi korišćenjem reflektujućeg prsluka.

Strogo vodite računa o podlozi po kojoj vozite. Asfalt, beton, kaldrma, sve od toga pruža manje ili veće prianjanje gumi. Posebno vodite računa o šinama (tramvajske), koje su bukvalno klizave kao led. Pri prelasku usporite i trudite se da šine pregazite točkom pod uglom od 90 stepeni. Odnosno, što više poprečno, kako ne biste proklizali.

Pored šina, izuzetno su klizave sve obojene površine, kao što su pešački prelazi. Pogotovo kada je vlažno. Točkom gađajte onaj manji neofarban deo pešačkog prelaza. Izbegavajte i opalo lišće na kolovozu, jer je takođe klizavo.

Zaključak


Uz dobru opremu dvotočkaš se može koristiti sve dok je suvo, bez leda i snega. Pored opreme, vožnja po hladnom vremenu zahteva nešto veći nivo veštine upravljanja motociklom i odličnu sposobnost opažanja okoline, identifikaciju potencijalnih pretnji i brzu reakciju kao odgovor.

Zbog svega navedenog, ako ste početnik ili vam manjka dobra oprema najbolje je da svog ljubimca ostavite da na miru prezimi do proleća.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike