Da li je rizično da vozite na preniskim obrtajima?

28.09.2022

15:41

0

Autor: D. R.

Uobičajeno je mišljenje da je vožnja na niskim obrtajima dobra ideja, ali da li je danas ovo mit ili istina?

Da li je rizično da vozite na preniskim obrtajima?
Muškarac vozi - Copyright Pixabay

Stariji vozači će vam na osnovu svog iskustva reći da je najbolji recept za nisku potrošnju goriva vožnja na niskim obrtajima.

Iako se stavovi vozača koji su utemeljeni već decenijama najčešće ne dovode u pitanje, ovo je jedna od onih tema koja zaslužuje reviziju.

Ono što je bilo aktuelno godinama unazad ne mora biti i danas. Pogotovo jer postoji dodatni faktor koji se tiče automobilske tehnologije.

A ta tehnologija je napredovala – ali ne samo to.

Pri niskim obrtajima motor (ni)je štedljiviji

Kada motor najmanje troši? Kad se najmanje zamara. A motor se ne zamara samo kad ga naterate u crveno polje obrtomera, već i kad jedva radi – i umesto da ubrza, počne da trza kada pritisnete gas.

Prateći ovaj sled, nije teško zaključiti da se motor najmanje zamara u području optimalnog raspona obrtaja. To znači da je najveća efikasnost:

• 1.750 – 2.500 o/min za dizel,

• preko 3000 o/min za atmosferske benzince,

• 2.000 – 3.000 o/min za benzince sa kompresorom.

Unsplash
 

Klipovi ne vole niske obrtaje

Kada vozač vozi 40 km/h u petom stepenu prenosa, ne samo da ne štedi gorivo, već se čak izlaže ogromnim troškovima.

"Ubijanje" motora ispod bezbedne vrednosti rotacije negativno utiče na radne elemente motora i pogonskog sklopa.

Na primer, mali broj obrtaja znači brže trošenje klipnih prstenova ili oštećenje samih klipova. Obnova u slučaju novih pogonskih jedinica obračunava se u stotinama evra, piše sajt Automobili.ba.

A ponekad se može ispostaviti da je kvar takav da se motor kvalifikuje za zamenu.

Nizak broj obrtaja će rastegnuti lanac i oštetiti dvodelni (plivajući) zamajac

I drugi elementi su takođe važan faktor. Pogonski lanac, na primer, ne voli niske obrtaje. Lanci koji se danas koriste mnogo su tanji, pa se brže rastežu i mogu se čak i prekinuti.

Pexels
 

Međutim, niski obrtaji su smrtonosni i za plivajući zamajac – koji je danas standard ne samo u dizelašima, već i u mnogim benzinskim automobilima.

Tako dvodelni (plivajući) zamajac, umesto da izdrži 200 ili 300 hiljada kilometara, može zahtevati zamenu već nakon 50 ili 60 hiljada pređenih kilometara. Cena novog dela je od 150 do 500 evra.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike