Neprevaziđeno iskustvo: Šta dobijamo a šta gubimo sa električnim automobilom

16.09.2021

12:26 >> 12:29

0

Električni automobili kao svakodnevica su već tu, na ulicama i parkinzima Srbije pa je krajnje vreme da razbijemo iluzije petrolskih zavisnika da se njima ne?

Neprevaziđeno iskustvo: Šta dobijamo a šta gubimo sa električnim automobilom
Copyright Mačka na struju: Jaguar I-PACE, Foto: British Motors

Ako je verovati najavama iz vrhova evropskih i svetskih automobilskih giganata, već do kraja ove decenije praktično će moći da se novi kupe samo električni automobili. Budućnost je uveliko stigla, pokazuju Skandinavci, gde e-automobili već sada prednjače u prodaji nad klasičnom starijom braćom.

A koliko smo mi na to spremni videćemo i na dvodnevnoj manifestaciji „Ekomobilnost u Srbiji“, koja sutra počinje u Beogradu. Tim povodom 24sedam je razgovarao sa jednim od panelista, Stankom Čučkovićem, direktorom prodaje „Jaguara“ i „Land Rovera“ u „Britiš motorsu“, firmi članici „OMR Grupe“.

– Definitivno u svetu sve ide u pravcu velike ekspanzije električnih i hibridnih automobila. Na upravo završenom Sajmu automobila u Minhenu videlo se da su se svi proizvođači potpuno okrenuli tim vozilima a njihove projekcije su da na proizvodnju samo e-automobila i hibrida preći okvirno oko 2030. godine. To je praktično sutra i, lično, ne verujem da će to ići baš tako brzo iz više razloga, ali namera je više nego jasna – kaže Čučković.

Kada se jednom vozi „na struju“, sve postaje jasnije

Bilo da se takva revolucija u proizvodnji desi 2035. godine, kako najavljuje „Mercedes“ ili čak 2025. godine, kako planira „Jaguar“, jasno je da će i naši vozači morati da se, pre ili kasnije, naviknu na ideju da se „vozi na struju“.

Garantovano novo vozačko iskustvo: Stanko Čučović, direktor prodaje u Britiš Motorsu, Foto: OMR Group

U Srbiji se vozači još dele na „dizelaše“ i „benzince“, pri čemu ovi potonji i dalje smatraju da su samo automobili na benzin prava stvar, a da dizelaše voze samo oni koji hoće da uštede. Dolazak na scenu električnih automobila i hibrida za njih je potpuna nepoznanica, čak toliko da, objašnjava naš sagovornik, potencijalni kupci električnog „Jaguara I – Pace“ pitaju „da li je to pravi Jaguar‘?“.

– A električni automobil će svakog ko ga prvi put vozi prosto zapanjiti, na ma kakav da je automobil navikao. Taj vozački ugođaj, to ubrzanje elektromotora i gladak neprekidni priliv snage prosto „lepi za sedište“. Niste ni svesni koliko brzo idete dok ne pogledate na brzinomer. Naravno, tu je i sav luksuz i komfor na koji ste navikli a na koji smo mi u „Jaguaru“ posebno ponosni. Tvrdim da se apsolutno ispunjavaju očekivanja svih, čak i malo dinamičnijih vozača. Jedino što možda nekima nedostaje je zvuk, „režanje“ benzinskog motora. Ali i za to smo se pobrinuli pa kome baš to fali, ima mogućnost verne simulacije preko audio sistema – ističe Čučković.

Da, da, pravi je

Za ljubitelje automobila i brzine, ali i one koji pitaju „ da li je pravi…“ dovoljan je argument o performansama da „Jaguar“ ima svoj tim u automobilskim trkama Formule E (Jaguar – Panasonic). A ovaj ulični „Jaguar I- Pace“ je još 2018. u istoj godini bio evropski i svetski automobil godine i dobitnik nagrade za dizajn.

– To se nikada pre nije desilo i jednako je kao da neki teniser osvoji četiri grand slema u sezoni – ističe Čučković.

Cena je (ne)premostiva prepreka

Električni automobili su trenutno skupi, odnosno u većem delu sveta i do 30 odsto skuplji od klasičnih parnjaka. To priznaju i svi elektro entuzijasti i to odbija mnogo potencijalnih kupaca. Međutim, kako će se videti i u razgovorima na „Ekomobilnost u Srbiji“, i tu postoje i različite računice i rešenja.

Sve na svom mestu: Elektriučni Jaguar, Foto: British Motors

– Došlo se do dileme zakup ili kupovina. Taj evropski trend, koji polako dolazi i na srpsko tržište, znači da se sve više korisnika odlučuju za dugoročan zakup automobila pre nego za njegovu kupovinu. Prošla su vremena kada smo na automobile gledali kao na „člana porodice“ i promenio se odnos prema vlasništvu. U takvom gledanju na stvari više nije važno koliko automobil košta u salonu, već koliki je ukupan trošak tokom njegovog korišćenja. Kada se uračuna redovno i vanredno održavanje, registraciju… Kod električnog vozila je cena registracije u Srbiji već svedena na minimum, popravke praktično ne postoje, kočnice ne potrošite ni posle 100.000 kilometara, trošak goriva je minimum minimuma… – nabraja Čučković.

Problemi na putu e-mobilnosti

Prvi problem da se ispune sopstveni rokovi potpune e-mobilnosti, koji najavljuju proizvođači, nije vezan za kovid, probleme sa dostavom delova i nedostatkom čipova, koji trenutno muče automobilsku industriju u svetu.

Pročitajte još:

– Veći trenutni je problem nedostatak infrastrukture, odnosno mreže punjača, da isprati tu ekspanziju i da ta vozila budu potpuno raspoloživ a ne da idete na more ili službeni put i razmišljate gde ćete usput da dopunite automobil. Još veći problemi tek dolaze. Jedan je kako ćemo puniti sva ta vozila i kada bude dovoljno punjača, jer potrebno je proizvesti struju za potencijalno sve automobile na ulicama. Drugi je, šta ćemo sa baterijama kada posle deset ili dvanaest godina korišćenja dođe vreme za zamenu, ko će to i gde reciklirati. Na sve to treba misliti već danas – zaključuje Stanko Čučković.

O svemu ovom, i mnogo čemu drugom što nas čeka u bliskoj budućnosti, govoriće se sutra na panelu „Da li smo spremni za eko-mobilnost“.

 

 

 

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike