Prosečan lift u Beogradu star je skoro pola veka: Većina njih "zrela za penziju", kupovina novog košta više od 25.000 evra!

21.07.2022

06:42

0

Samo zahvaljujući velikom iskustvu i snalažljivosti majstori uspevaju da održe stare liftove u bezbednom stanju

Prosečan lift u Beogradu star je skoro pola veka: Većina njih "zrela za penziju", kupovina novog košta više od 25.000 evra!
Copyright Profimedia

Liftovi u Beogradu, pogotovo u starim zgradama, često se kvare i nisu u funkciji, pa su stanari prinuđeni da idu peške i po nekoliko spratova. Nažalost, većina liftova u prestonici je "zrela za penziju" a novi liftovi su često preskupi za stanare.

Beograđani su ostali u šoku kada je pre nekoliko dana muškarac (45) propao kroz okno lifta u Gospodar Jevremovoj ulici na Dorćolu i tom prilikom zadobio teške telesne povrede. On se trenutno nalazi u stabilnom stanju, ali je i dalje životno ugrožen.

Prema nezvaničnim informacijama, do povrede je došlo kada je pokušao da uđe u lift na trećem spratu, ali nije primetio da je lift ostao zaglavljen između trećeg i četvrtog sprata, te je zakoračio i propao u ponor sa visine od 10 metara.

24sedam/Pixabay/Profimedia
 

Prosečna starost liftova u Beogradu čak 42 godine

Kvarovi na beogradskim liftovima su svakodnevni, a prema nekim procenama, i po dvadeset ljudi se svakodnevno zaglavi u njima. Mnogim liftovima radni vek je odavno istekao, pa je zamena novim postala jedino rešenje.

- Prosečna starost liftova je 42 godine, a broj intervencija je učestaliji što su liftovi stariji. Radni vek lifta je 25 godina, a samo zahvaljujući velikom iskustvu i snalažljivosti majstora uspevamo da održimo u funkcionalnom i bezbednom stanju čak i ona liftovska postrojenja koja su starija od 60 godina - naveli su za 24sedam u JP "Gradsko stambeno".

Oni naglašavaju da to nije uopšte lak posao, jer se pojedini rezervni delovi odavno ne proizvode, te se neki u radionicama čak i ručno izrađuju.

- Na taj način stanari prolongiraju ono što je neminovno - remont postojećih liftova ili njihova zamena novim. Mi pružamo mogućnost plaćanja radova na 60 mesečnih rata, ali stambene zajednice su slobodne da odaberu bilo koje drugo preduzeće. One koje su zainteresovane da to urade preko našeg preduzeća potrebno je da se jave, odnosno podnesu zahtev za dobijanje ponude za generalni remont ili zamenu starog lifta novim. Tada će im stići ponuda koja sadži opis radova, cenu i način plaćanja - objašnjavaju iz "Gradskog stambenog".

Unsplash
 

Ono što je bitno jeste da liftovi, pored mesečnog servisa, podležu redovnoj godišnjoj tehničkoj kontroli koju obavljaju nezavisna akreditovana tela, tako da su za upotrebu bezbedni svi koji imaju pozitivnu ocenu, tj. sertifikat.

- Nema bojazni za bezbednost korisnika jer se oni koji bi daljom upotrebom mogli da nekoga ugroze isključuju dok se uočeni nedostaci ne otklone. Ipak, više od polovine liftova koje mi održavamo izvan je eksploatacionog perioda i treba razmišljati o njihovom remontu, odnosno zameniti novim. To nikako ne znači da im preti isključivanje iz pogona narednih nedelja ili meseci, ali znači da nisu večni i da se ne mogu zauvek održavati samo sitnim popravkama. Iako godišnje uputimo oko 400 ponuda za remont i zamenu lifta, pozitivan odgovor dobijamo sa tek nekoliko desetina adresa, što je nedovoljno, te su samim tim liftovi u našem sistemu svake godine u proseku sve stariji - zaključili su za 24sedam iz "Gradskog stambenog".

Ovo preduzeće održava više od 6.000 liftova u prestonici, dok je procena da u glavnom gradu ima oko 15.000 postrojenja. Za njihovo održavanje zadužena su javna i vojna stambena preduzeća, privatne firme i majstori.

Pixabay
 

Cena novog lifta od 25.000 evra pa naviše

Kako je za 24sedam ispričao Stanimir Spasić iz Udruženja profesionalnih upravnika Srbije, problem u našoj zemlji je to što su liftovi stariji od 30-40 godina.

- U to vreme su postojale određene tehničke norme koje je trebalo ispuniti, kao što danas postoje neke druge, nove, kojima se treba voditi. Cena novog lifta se kreće od 25.000 evra pa naviše i to sve zavisi od proizvođača. Takođe, varira i cena remonta, pa tako, na primer, metar sajle košta od jednog do tri evra - objašnjava Spasić.

Privatna arhiva/Stanimir Spasić
Stanimir Spasić

Naš sagovornik napominje da je situacija slična kao i kod kupovine automobila - ukoliko kupite polovan češće ćete biti kod majstora, te zbog toga misli da je za stanare bolja opcija da se odluče za kupovinu novog lifta.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike